RECENSIE: Christian Mistress - To Your Death

CM
2015-11-19 Christian Mistress ging ten tijde van Possession de wereld door als de grote metalbelofte die wel eens heel snel een groter publiek zou bereiken. Anno 2015 is daar nog niet veel van terecht gekomen, of het moet zijn door het feit dat de band het heeft gedurfd ene Kanye West aan te klagen wegens het jatten van het artwork van het debuut Agony & Opium uit 2010. Dat is natuurlijk niet netjes van meneer West, maar het helpt de band misschien stiekem wel een klein beetje meer bekendheid te krijgen.

Of de bekendheid met To Your Death de band echt zal welgevallen blijft twijfelachtig. Slecht is de plaat niet, maar vooruitgang is ver te zoeken en de stijl waarin Christian Mistress ronddoolt klinkt, eerlijk is eerlijk, wat gedateerd.

Het laat onverlet dat het Christian Mistress op To Your Death een lekker potje oldschool metal op de mat legt, waarin de nadruk heel erg op de tachtiger jaren ligt en waarin alle referenties naar de new wave of british heavy metal (NWOBHM) aanwezig zijn. We horen Saxon in de stamper ‘Neon’, Judas Priest in ‘Lonewild’ en Iron Maiden-achtig twinguitar geluid in ‘Stronger Than Blood’. Ook het huppelende drumgeluid in dit nummer doet denken aan het Britse metalinstuut. Dat Iron Maiden vaak model heeft gestaan voor de muziek van het Amerikaanse vijftal blijkt ook uit het eveneens sterk huppelende ‘Eclipse’ en het epische ‘Ultimate Freedom’ dat een fraai ballad-achtig begin kent. Het enigszins rauwe stemgeluid van Christine Davis zorgt er gelukkig wel voor dat de muziek net niet klinkt als een regelrechte kopie van de genoemde bands.

Nergens klinkt Christian Mistress origineel, maar To Your Death laat een grote liefde horen voor de oude metal. Daarnaast zijn de songs prima te pruimen, maar is het geluid ouderwets Spartaans. Al met een leuke plaat zonder al te veel pretenties.
Recensent:Jan Didden Artiest:Christian Mistress Label:Relapse
Cover MXRCXL - In Alarm

MXRCXL - In AlarmVinyl is helemaal terug en hoewel het nog niet de redding is van de...