RECENSIE: Atlas Road Crew - Halfway To Hopkins

ARC
2016-08-09 Het in 2011 opgerichte Atlas Road Crew brengt met Halfway To Hopkins het eerste volledige album uit. In eigen beheer nog wel. De vijfkoppige band uit South Carolina heeft al een aardige fanbase aan de oostkust van Amerika en kan daar, met een plaat op zak, voorlopig nog wel langer van genieten.

Naar eigen zeggen halen de mannen inspiratie uit het werk van Allman Brothers, Rolling Stones en Lynyrd Skynyrd. Dit in combinatie met de achtergrond van de bandleden zelf geeft dit een herkenbare sound aan de elf songs. Southern rock, een afwisseling tussen rustige en lekkere Rock ’n Roll songs. Zanger Taylor Nicholson heeft een fijne stem en de mannen weten sommige refreintjes erg catchy te maken. Zo ook albumopener ‘Voices’ waarin vooral de zin, hoe toepasselijk, “Voices in my head” blijft hangen. Toch is het te kort door de bocht om te zeggen dat het genre met de catchy refreintjes het geluid van de band is.

Al vanaf ‘Voices’ is er ruimte voor solowerk. Veelal gitaren, maar het nummer ‘Low Country Blues’ wordt versterkt door een pianosolo van toetsenist Bruce James. Afsluiter ‘Betty’ maakt nog het meeste indruk. De mannen hebben de kwaliteit in huis om een liedje te geven wat het nodig heeft. Live brengt dit vijftal ook een goede show, wat ze de stempel ‘South East must see liveact 2015’ opleverde.

Toch zal het album geen legendarisch meesterwerk worden. De songs blijven vaak lekker hangen en omdat je weet dat het een eerste plaat is, ben je al snel geneigd om te zeggen dat dit een gevestigde naam kan gaan worden. Je krijgt alleen het gevoel dat de band zich qua liedjesschrijven gevarieerder zou moeten presenteren. Het geluid van de band is dusdanig Amerikaans dat het de vraag zal zijn of ze hier in Europa een doorbraak kan forceren.

Het album is echter wel de moeite waard om te beluisteren. Het heeft een hoog ‘niet zeuren, lekker spelen’ gehalte. De mannen stralen uit dat dit de muziek is waar zij plezier in hebben. Laat ze dat dan ook nog eens op een erg aangename manier weten te presenteren. Een prima eerste album dus, voor een band die al een aardig deel van eigen land heeft weten te overtuigen. Dan ben je in de muziekwereld in ieder geval op de juiste weg.
Recensent:Stijn Baarendse Artiest:Atlas Road Crew Label:Teenage Head Music
Funk

Dam Funk - Invite The Light Invite The Light is het tweede solo album van Dâm-Funk , een van de...