RECENSIE: Leeways - Tales Of A Madman

Leeways
2015-11-05 Het is altijd leuk als een band iets anders doet, net even anders klinkt en iets gaafs neerzet. Een band die aan deze eisen voldoet is Leeways. Deze groep slaat namelijk een andere weg in dan de meeste bands, of liever gezegd, Leeways slaat gewoon álle wegen in. Na jarenlang oefenen en samenwerken, brengen de mannen hun debuutalbum Tales Of A Madman uit. Deze plaat heeft voornamelijk een reggae en rock basis, maar in de nummers zijn bijna alle muziekstijlen te vinden die je maar kunt verzinnen. De titel hierbij is passend, want zoveel genres op één album klinkt als gekkenwerk. Gelukkig is dit niet het geval en is Tales Of A Madman een album dat energie geeft en alles op een natuurlijke manier laat samen vallen.

Een goed voorbeeld van de verschillende genres die Leeways door elkaar gebruikt in hun muziek, is het nummer: ‘Crazy’. Dit liedje opent met een doedelzaksolo van zanger Siggy, dit brengt het nummer in Keltische sferen. Vervolgens mondt het nummer uit in hiphop en reggae met harde gitaren. Dit lijkt een onlogische combinatie, maar Leeways krijgt het voor elkaar om alles vanzelfsprekend te laten klinken. Een ander voorbeeld van bijzondere mix van genres is te vinden in ‘End Of The Weekend’, waarin een ontspannen R&B-refrein ondersteund wordt door een metalgitaar in de coupletten. Dit refrein wordt echter zo vaak herhaald dat het een beetje gaat vervelen, net zoals in de eerste single ‘Far Away’.

Er wordt wel eens beweerd dat Nederlandse bands zich niet durven wagen aan maatschappijkritische thema’s in hun muziek, maar Leeways heeft hier geen last van. In ‘Borders’ bespreken ze de zoektocht naar een betere toekomst en zingen daarbij: “I tried to get in but the man said no. You’re not from here so you had to go. [...] How am I not allowed to choose my own space. Politics will try to discriminate.” Dit is uiteraard een zeer actueel thema dat besproken moet worden en Leeways verwoordt het probleem heel mooi.

Leeways heeft een geheel eigen stijl, durft dingen anders te doen en problemen te bespreken. Hun debuut Tales Of A Madman is een goed album dat opbeurt en dat verschillende redenen heeft om veel mensen aan te spreken.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Leeways Label:Pias
Cover Motion City Soundtrack - Panic Stations

Motion City Soundtrack - Panic StationsTijdens de tour rondom hun laatste plaat schreven de leden van Motion City...