RECENSIE: Say yes dog - Plastic Love

SYD
2015-12-08 Nederland is een popland. Artiesten maken hier graag een uitgebreide liveronde, krikken de internationale marktwaarde van stroopwafels en softdrugs wat op en waarderen het extraverte open minded Hollandse publiek. Voor het Duits/Luxemburgse elektropoptrio Say Yes Dog gaat de liefde voor ons land nog iets verder: het drietal maakte van Den Haag haar woonplaats en creatieve centrum, alvorens een muzikale carrière te starten en tot op heden te opereren vanuit de Hofstad. Na de release van de eerste EP - A Friend uit 2013 – ging het snel met de band: Say Yes Dog werd meegesleept op tournee door Junip en Capital Cities (toch niet de minsten) en speelde shows in de grote Europese hoofdsteden. De reden? De vier nummers op die EP waren toch wel behoorlijk catchy.

Van die vier nummers staat er maar één op de in september uitgebrachte debuutplaat Plastic Love. Dat ene nummer is ‘A Friend’: een kenschets voor de sound van Say Yes Dog en meteen de grootste hit. Gebouwd op statische computerbeats met synthesizers als rode draad en groovy baslijnen als smakelijke toevoegingen, klinkt deze song net als de andere nummers op Plastic Love: gemakkelijk in het gehoor, dansbaar en catchy. ‘How’, ‘Talk’, ‘Plastik’ en ‘Stronger’; zomaar een viertal voorbeelden van songs die het even goed doen op de dansvloer als in een kunstatelier of de arcadehal. Met een sober stemgeluid, nerdy retropop en vaak wat materiële songteksten (het gaat verdomd vaak over vloeibaar kunststof en plastic) kunnen we er niet omheen dat deze mannen hun jeugd luisterend naar Kraftwerk doorbrachten en tegenwoordig de mp3’tjes van Hot Chip zullen grijsdraaien op hun laptops.

Dat alle songs met hetzelfde instrumentengerief zijn ingespeeld en naar een soortgelijk stramien zijn opgesteld, maakt wel dat de elf nummers op Plastic Love - we tellen interlude ‘Remember’ maar even niet mee - vrijwel allemaal hetzelfde klinken. Gek genoeg maakt dat in dit geval geen donder uit: kleine subtiele details in percussie of tegenmaatse speelse melodieën zorgen ervoor dat we geamuseerd blijven luisteren en toch minstens een zestal refreintjes in ons hoofd laten nestelen. Het drietal heeft dus goed naar haar voorgangers geluisterd en maakt fijne elektronische pop uit het boekje, maar onderscheidt zich op weinig onderdelen. Niets nieuws dus, dit debuut van Say Yes Dog, maar wel een licht te verteren frisse elektropopplaat die zo ongeveer voor elk moment geschikt is. En dat is knap, zeker als men zich beseft dat deze kalme Berlijners en Luxemburger dit album middenin onze Randstad maakten.
Recensent:Dave Coenen Artiest:Say yes dog Label:Wagram
Cover Rah Rah - Vessels

Rah Rah - VesselsHet in 2007 opgerichte Rah Rah brengt met Vessels haar vierde plaat uit....