RECENSIE: Briana Marela - All Around Us

Briana
2015-12-02 Na in 2013 een kicktarter campagne te zijn begonnen om haar nieuwste songs in IJsland op te nemen, is hier na wat kleine vertragingen album nummer drie van de relatief onbekende Amerikaanse. All Around Us is opgenomen met, partner van de frontman van Sigur Rós, Alex Somers achter de knoppen en een zeer getalenteerde dame die met regelmaat figureert in Jónsi-gerelateerde projecten. De appel is zodoende niet ver van de boom gevallen. De IJslandse formatie is op een vreemde manier nooit echt ver weg.

Het album opent met een listig opgebouwde en even fraai bij elkaar gevonden aaneenschakelingen van voice-loops. ‘Follow it’ blijkt een graadmeter voor de rest van het album. De soundscapes zijn overal prachtig, de melodieën sereen. De stem is loepzuiver en de strijkers hebben het gewenste effect. Technisch vernuft zit hem vooral in de continue loops van haar stem, welke een wonderlijke combinatie blijkt van onschuldig meisjesachtig hoog (‘Take Care Of Me’) tot gloedvol en warm (‘Dani’).

Tekstueel is het allemaal niet erg bijzonder en bij vlagen nogal onhandig. Er is een behoorlijk grijs gebied te bedenken tussen de vergezochte fantasy-poetry die de muziek zou doen vermoeden en de recht voor zijn raap aanpak waar Marela mee op de proppen komt. Maar rijmelarij als “Don’t come back to my bed tonight, I just need a friend tonight” of onvervalste clichés als “We can do anything, everyone has music within them” doen nogal af aan het geheel.

Op papier een gedroomde combinatie. Briana Marela met haar zwevende stem en haar fascinatie voor experimentele componeertechnieken aan de ene kant. En het tot de verbeelding sprekende en sprookjesachtige IJsland aan de andere. Aldus had iets meer ritme of een paar verrassende wendingen in het tempo van dit All Around Us een van de meest fascinerende luisterplaten van de afgelopen jaren kunnen maken. Toch is het niet helemaal gelukt om tot een coherent album te komen. Negen betrekkelijk lange tracks met hetzelfde trucje, hoe mooi ook, laten je toch achter met een gevoel alsof je een kwartiertje te lang vast zat in Droomvlucht in de Efteling. Op zich geen onprettige ervaring, maar wel met risico dat je ietwat gedesoriënteerd weer naar buiten stapt.
Recensent:Lennert Oosterling Artiest:Briana Marela Label:Jagjaguwar
Cover Co La - No No

Co La - No NoMisschien kunnen sommigen zich nog een specifieke scene uit de serie Friends...