RECENSIE: Electric Barbarian - Minirock from the Sun

Electric Barbarian - Minirock from the Sun
2007-01-04 Electric Barbarian is een Nederlands/Belgisch project dat bestaat uit Floris Vermeulen, Harry Arling (de broer van), DJ Grazzhoppa (bekend van Mo & Grazz en zijn DJ Bigband) en Bart Maris (zat in Think of One en speelde mee op platen van dEUS, Zita Swoon en Gorki). In 2004 bracht Electric Barbarian de CD él uit en onlangs verscheen het nieuwe album Minirock From The Sun. Op dit album zijn naast de bovengenoemde muzikanten ook de DJ’s Kypski en Lamont te horen en de stemmen van Luanda Casella, Kain en Omni.

Minirock From The Sun is een nogal experimentele plaat waarop jazz wordt gecombineerd met de betere draaitafelacrobatiek. In sommige nummers wordt een stuk tekst dan wel poëzie voorgedragen. In opzet doet dit album wel een beetje denken aan het project van Spinvis met Simon Vinkenoog. Bij Electric Barbarian is de muziek echter wel een stuk moeilijker en spelen de voordrachten een minder grote rol.

De muziek op Minirock From The Sun is zoals gezegd nogal experimenteel en moeilijk. Het is vooral drukke jazz die de boventoon voert. De muziek gaat, tenzij je een echte jazzliefhebber bent, nogal snel op je zenuwen werken, zeker als er ook nog iemand iets op hoog tempo voordraagt, zoals bijvoorbeeld in de titeltrack. In slechts een paar nummers, waaronder ‘Baby Cry’, is de muziek wat toegankelijker. Dan gaat de muziek een beetje richting de stijl van bijvoorbeeld Kind Of Blue.

Minirock From The Sun is een goede plaat voor de liefhebbers van experimentele muziek en/of drukke jazz. Voor de gemiddelde popliefhebber is het echter waarschijnlijk allemaal een beetje teveel van het goede.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Electric Barbarian Label:Eigen Beheer
Base-Ment - Born Funky

Base-ment - Born FunkyDe uit Apeldoorn en omstreken afkomstige Base-Ment bestaat sinds februari...