RECENSIE: De Reisgenoot - Van De Wereld

Reisgenoot
2016-01-12 Maarten van Veen presenteerde onlangs als De Reisgenoot zijn liedjesprogramma Van de Wereld en bracht onder die naam ook zijn album uit. De jonge Van Veen is een troubadour, een tekstdichter die zich begeeft tussen popmuziek en kleinkunst. Op Van de Wereld gaat hij op zoek naar de vraag of de wereld mooi of lelijk is. Zijn advies luidt om positief te blijven in de puinhoop, om stukjes hoop te verzamelen in een wereld waar zoveel misgaat. Het zijn welkome tips voor diegenen die geneigd zijn de mooie dingen in het leven van nu heel anders of misschien zelfs helemaal niet meer te zien. Doemdenkers zouden verplicht moeten worden om enkele momenten per dag aandacht te besteden aan De Reisgenoot om zodoende enige dosis vrolijkheid in te kunnen nemen en het leven daardoor weer wat draaglijker te maken.

De intenties van Van Veen verdienen alle lof en hoewel zijn vocale kwaliteiten soms ronduit te wensen overlaten, het is niet moeilijk om zijn tekortkomingen op het gebied van intonatie, bereik en timing te kunnen constateren, zijn liedjes als ‘Paradijsvogel’ en ‘Dromer’ uiterst radiovriendelijk.
Onbedoeld krijgt zijn tekst in het op het eerste gehoor zo luchtige ‘Anders Dan De Rest’ een extra actuele lading wanneer hij onder meer verhaalt over de problemen waarmee Parijs al lange tijd worstelt. Zo is daar de tekst: ”Maar na het geweld in Parijs van laatst werd ze plotseling vreselijk bang” over een moslima die het advies kreeg te verhuizen omdat iedereen in de stad werd gegrepen door angst. Het is de meest interessante track van de vijf die we op deze schijf tegenkomen en het is juist deze waarmee Van Veen, die overigens de kunst verstaat om het heel ‘klein te houden’, geen moment de aandacht van de luisteraar lijkt te verliezen.

Hoewel iedereen voor zichzelf kan bepalen of de wereld mooi of lelijk is, weet De Reisgenoot weliswaar met enige kritische ondertonen maar met zijn aanstekelijke optimisme en opgewekte muzikale begeleiding zelfs bij de grootste pessimist een kleine glimlach tevoorschijn te toveren.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:De Reisgenoot Label:Eigen Beheer
TLS

This Leo Sunrise - Do Not Always SeeFilmmuziek. Dat is het eerste wat naar boven komt borrelen als het album Do...