RECENSIE: El Guapo Stuntteam - Accusation Blues

El Guapo Stuntteam - Accupation
2007-01-19 Hoewel het Belgische El Guapo Stuntteam al meer dan tien jaar bestaat, moet de grote doorbraak nog gaan komen. En om maar meteen met de deur in huis te vallen, Accusation Blues zou wel eens de doorbraak kunnen gaan betekenen. El Guapo Stuntteam is natuurlijk niet volkomen onbekend. Met name de live-optredens zijn een sensatie, mede daardoor zijn ze een graag geziene gast op de kleinere en middelgrote festivals.

De muziek is op het eerste gehoor niet meteen te duiden. Energiek is in ieder geval een woord dat de lading bij de eerste luisterbeurt aardig dekt. El Guapo Stuntteam bestaat uit drie gitaristen, een bassist, een drummer en worden op dit album aangevuld met een mondharmonicaspeler. Het album opent stevig, maar na drie nummers volgt zowaar een rustpunt in de vorm van het mooi opgebouwde ‘Real Mean Beauty’. Op dit nummer blijkt voor het eerst ook echt duidelijk dat El Guapo meer is dan vuige rock-’n-roll. ‘Southern Blues’ invloeden, die doen denken aan bands als Lynyrd Skynyrd, worden duidelijk. Veel tempowisselingen houden laatstgenoemde nummer spannend en is met name door de prima opbouw misschien wel het hoogtepunt op de plaat.

In bijna alle nummers zijn er drie gitaren te horen, die er alle drie flink op los scheuren. Een nummer als ‘Take Your Hat Off’ laat ook meteen weer horen waarom El Guapo Stuntteam live zo’n goede reputatie heeft. Dit is een voorbeeld van een nummer op deze plaat dat zich ook uitermate goed zal lenen om een zaal, festivalweide, of tent in beweging te krijgen. Hetgeen dit album onderscheidt van zijn voorgangers is de ruimte die er is voor de nuance. Nummers zitten geraffineerder in elkaar en er is meer aandacht voor het lied op zichzelf. Het lijkt of men minder nodig hoeft te bewijzen dat men vooral ook heel hard kan spelen. En dat is een verademing.

‘Tired Of Waiting’ is een mooi voorbeeld van deze nieuwe invalshoek. Een tweestemmig gezongen nummer dat op meerdere fronten doet denken aan The Raconteurs. En dat is zeer zeker bedoeld als een compliment. El Guapo Stuntteam slaagt er in dit nummer in om een soort van classic rock te combineren met een bluesy sound, compleet en al met een mondharmonicasolo in het midden. Die classic rock sound, en dan met name de gitaarsolo’s à la bands als Led Zeppelin of Deep Purple, vormen misschien ook het enige probleem van dit album. De gitaarsolo’s die bijna elk nummer opsieren, gaan op den duur ook enigszins vervelen en nu lijken gitaarsolo’s sowieso niet meer echt van deze tijd. Van de andere kant is het ook goed te horen dat El Guapo Stuntteam op dat gebied niet aan concessies doet. Accusation Blues blijkt een ijzersterk album te zijn dat de naam van El Guapo Stuntteam misschien wel definitief gaat vestigen.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:El Guapo Stuntteam Label:Suburban
Tomtit - Rock n Roll

Tomtit - Rock n RollEen Tomtit is een pimpelmees. Een klein vogeltje herkenbaar aan zijn bonte...