RECENSIE: Nothing But Thieves - Nothing But Thieves

NBT
2015-11-23 Vorig jaar hoorden we voor het eerst iets van ze. Een frisse, jonge band die wel potentie bleek te hebben. Nothing But Thieves zit vol energie en dat bleek ook uit hun eerste single ‘Wake Up Call’. Rockende gitaren en harde drums, maar toch erg toegankelijk voor het grote publiek. De Engelse jongens zijn niet bang om zich te laten zien en zijn live dan ook om van te smullen. Zo heeft frontman Conor Mason een stem vol emotie en energie, die ervoor zorgt dat je de muziek echt voelt. Op het debuutalbum Nothing But Thieves staan wat nummers die we al kenden, maar ook veel nieuw materiaal. Een ding is zeker: eenmaal aangezet, blijft dit album in je hoofd rondspoken.

Het album is een verrassende mix van snelle rock en rustige nummers. ‘Itch’, ‘Ban All The Music’ en ‘Hanging’ zijn ijzersterke rocknummers die vol dynamiek zitten. Niet voor niets mocht de band daardoor al touren met AWOLNATION en stond het in het voorprogramma van Muse. De invloed van Muse is terug te horen in de stem van zanger Conor Mason, die met hoge uithalen de emotie overbrengt op de luisteraar. De rustigere nummers bewijzen dat de band niet vies is van een beetje diepgang. ‘If I Get High’ is hier een goed voorbeeld van.

Elk nummer heeft zijn eigen charme. Perfecte muzikale combinaties worden gecreëerd in de nummers, waardoor het allemaal mooi in elkaar past. ‘Graveyard Whistling’ is een van de mooiste nummers op het album en heeft alle ingrediënten van een monsterhit. Bombast wordt vrijwel nergens overgeslagen, wat veel energie teweeg brengt. Het is jammer dat we na een tijdje dit trucje wel door hebben. In ‘Excuse Me’ hoor je die bombast; de muziek en emotie spatten uit de boxen. Er is genoeg te ontdekken in elk nummer, dus verveling is niet aan de orde.

Met dit album krijgt de luisteraar een mooie rondleiding door het hart van de band. Nothing But Thieves kan nog erg veel bereiken, dat laten ze al zien met dit ijzersterke album. is vrijwel voor elke muziekliefhebber toegankelijk, dus zeker de moeite waard om naar te luisteren.
Recensent:Nadine Visser Artiest:Nothing But Thieves
Cover DJ Shantel - Viva Diaspora

Shantel - Viva DiasporaJe kunt met een gerust hart stellen dat de Duitser Stefan Hantel alias...