RECENSIE: Bruno Rocco - Lonely Rider

Rocco
2016-07-20 Het zijn niet de minste namen die hem inspireerden en hij is zeker niet de enige die grootheden als Springsteen, Cash, Morrison en Dylan in gedachten had toen hij zijn eigen muziek componeerde. Bij de in Rotterdam geboren Kroaat Bruno Rocco is er wel degelijk iets terug te horen van de eerdergenoemde namen. Op Lonely Rider, een 5-track-EP, horen we de mooie donkere stem van Cash, de verhalende tonen van Dylan of Springsteen en de sfeer zoals Van Morrison die in zijn beste dagen zo prachtig kon neerzetten. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de muzikale begeleiding. Wanneer we de inlay raadplegen blijkt dit alles door slechts twee personen te zijn gerealiseerd, een ronduit knappe prestatie.

De songs kenmerken zich door een geladenheid waarbij Rocco zowel dreigende, zoals in openingstrack ‘The Ride’, als onheilspellende, de titel ‘When Your Time Comes’ geeft het eigenlijk al aan, vocalen combineert met sfeerrijke muziek die voornamelijk bepaald wordt door verschillende gitaarklanken. Voor de liefhebbers van slidegitaren valt er dan ook genoeg te beleven, waardoor de link met een eventuele soundtrack nogal voor de hand ligt. Het toeval wil dat er al contact is gelegd met de Amerikaanse filmindustrie, maar verwacht geen ‘Paris, Texas’-achtige toestanden waarmee Ry Cooder ooit furore maakte. Daarvoor mist Rocco nog het vermogen om de spanning op te bouwen, vast te houden en de luisteraar langdurig bij de strot te grijpen. Er zijn momenten waarop de aandacht ietwat verslapt, de dreiging lijkt af te nemen, en het bereik van de zanger niet ten volle wordt benut.

Juist hier wordt het verschil met de grote helden gemaakt. Ook Johnny Cash ging regelmatig de fout in door zich op, door anderen geschreven, tenenkrommend songmateriaal te storten maar wist dit met zijn stem, het belangrijkste instrument, toch op een bevredigende manier bij het grote publiek af te leveren. Rocco heeft er verstandig aan gedaan om voor Lonely Rider, zijn eerste visitekaartje, slechts vijf tracks op te nemen en niet op heel geforceerde wijze een volledig album uit te willen brengen. Met deze EP weet hij in ieder geval de nieuwsgierigheid te wekken en zijn wij razend benieuwd naar een volgende release van deze getalenteerde muzikant.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Bruno Rocco Label:Eigen Beheer
Cover Pondertone - From Now On

Pondertone - From Now OnTien jaar heeft het geduurd voor het tweede album van Pondertone af was....