RECENSIE: The Automatic (UK) - Not Accepted Everywhere

The Automatic - -Not Accepted
2007-01-07 Een jaartje uitproberen, dat zouden de jonge honden uit Wales doen. Maar The Automatic bleek een vleesgeworden droom. Hun debuutsingle ‘Monster’ werd succesvol opgepikt door het publiek en op de laatste editie van London Calling bleek deze band zich live goed staande te houden. De Nederlandse muziekliefhebber moest ze echter missen tijdens het concert van The Kaiser Chiefs in de Melkweg vorig jaar. Op 15 januari staat The Automatic wel in deze Amsterdamse poptempel, maar dan natuurlijk niet als support act.

Not Accepted Anywhere bevat hun pakkende single ‘Monster’en hippe krachtpatsers als ‘Raoel’. Een nummer wat qua stijl te vergelijken is met het repertoire van het overbekende Franz Ferdinand. The Automatic combineert graag Britpoprock met emocore a la Jimmy Eat World, iets wat de band een eigen sound geeft. Het nineties emorandje is her en der aanwezig, maar in het nummer ‘By My Side’ wordt de liefde voor dit vervlogen genre niet onder stoelen of banken geschoven.

Het debuutalbum van de heren is echter geen hoogvlieger. Daar is de volledige tracklist niet sterk genoeg voor. Met songs als ‘Keep Your Eyes Peeled’ slaat het viertal de plank flink mis. Hierdoor wordt de vaart uit de plaat gehaald en dat is doodzonde. Nu lijkt het alsof er in de haast een paar songs zijn toegevoegd om het album compleet af te kunnen leveren, iets wat je toch erg graag wilt voorkomen op je debuut.

Al met al is Not Accepted Anywhere’ best een lekkere plaat, een aantal missers buiten beschouwing gelaten. Hopelijk is 2007 een veelbelovend begin voor deze formatie uit het Verenigd Koninkrijk en zal hun tweede album in het teken staan van een ontwikkeling in de eigen sound.
Recensent:Roxana König Artiest:The Automatic (UK) Label:B-Unique
Jack Johnson - A Brokedown

Various - A Broke Down MelodyMet hun vierde filmproject laten de Malloy Brothers zien hoe tastbaar hun...