RECENSIE: Anna Von Hausswolff - The Miraculous

Anna
2015-12-25 Duistere verhalen fascineren Anna Von Hausswolff al vanaf haar jeugd. In de verhalen die haar ouders haar als jong meisje vertelden, kwamen grootschalige moordpartijen en in bloed gedrenkte landschappen voor. Het maakte diepe indruk op de Zweedse. Von Hausswolff heeft haar liefhebberij voor het duistere in haar muziek geïncorporeerd. De vaak groots opgezette nummers – soms in de postrockhoek, dan weer meer doen denkend aan Pink Floyd – bevatten doorgaans echter een bepaalde luchtigheid. Dit maakt The Miraculous behapbaar.

Voor het album bezocht Von Hausswolff Piteå. In het stadje in het noorden van Zweden speelde ze op een enorm orgel. Het geluid uit de meer dan negenduizend orgelpijpen is majestueus. In ‘The Hope Only Of Empty Men’ wordt het vergezeld door zware dreunen. Het effect dat voor de zang is gebruikt, is echter niet mooi. Tekstueel weet Von Hausswolff wel op de juiste manier te prikkelen: “I think I see a knight. I’m gonna fuck him for a while.”

De zang in ‘The Hope Only Of Empty Men’ daargelaten, is er weinig aan te merken op de eerste helft van The Miraculous. Von Hausswolff is wel van de groots opgezette arrangementen, maar het wordt nergens pompeus. De opbouw van ‘Discovery’ is er één uit het boekje. Ondanks de vele lagen is er ook gedurende de climax geen sprake van een brij. De Michael Gira-achtige uithalen in het grillige ‘Come Wander With Me / Deliverance’ zijn indrukwekkend door het engelachtige stemgeluid van de Zweedse.

Dat Von Hausswolff geen ‘one-trick pony’ is, bewijst ze met ‘En Ensam Vandrare’. In het Floydiaanse nummer wordt met weinig middelen een intrigerend sfeertje gecreëerd. De tweede helft van het album kan vervolgens minder overtuigen. Het gerammel in ‘An Oath’ stoort. Titelnummer ‘The Miraculous’ lijkt in eerste instantie symbool te staan voor de kwaliteit van het album. Uiteindelijk zijn er echter weinig noemenswaardige ontwikkelingen te bespeuren. Desalniettemin heeft Von Hausswolff een prima prestatie geleverd
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Anna Von Hausswolff Label:City Slang
Cover Wreckless Eric - America

Wreckless Eric - America Wreckless Eric , echte naam Eric Goulden (1954, Newhaven, UK) is een...