RECENSIE: Rocket From The Tombs - Black Record

RFTT
2015-12-15 Rocket From The Tombs (RFTT)was halverwege de jaren zeventig één van de vaandeldragers van de protopunk. In retrospectief dan, want toen besefte niemand dat. Ze zijn altijd in de schaduw blijven staan van hun grote broers uit Detroit, The Stooges en MC5. Dat had vooral te maken met hun korte bestaan en het ontbreken van een album.

Aan goed songs had de formatie uit Cleveland, Ohio geen gebrek. Tracks als ‘Sonic Reducer’, ‘Life Stinks’, ‘Final Solution’, ‘Ain’t It Fun’ en ‘30 Seconds Over Tokyo’ zijn klassiekers in het genre en vormen het hart van wat ooit een killerplaat had moeten worden. Zo ver kwam het echter nooit. In 1975, ruim een jaar na haar oprichting, viel de band uiteen.

Uit de as van RFTT herrezen maar liefst twee minstens zo legendarische bands. Gitarist Cheetah Chrome en Johhny Blitz (drums) vormden samen met Stiv Bators de punkband The Dead Boys. David Thomas (zang en meer) en Peter Laughner (zang en gitaar) vormden het in de punk wortelende, maar meer experimentele Pere Ubu. Deze twee bands vertrouwden de RFTT-klassiekers alsnog aan vinyl toe, waarmee de muzikale erfenis van RFTT werd veilig gesteld.

Pas in 2002, meer dan 25 jaar na het einde van de band, zag het eerste officiële album van RFTT het levenslicht.The Day The Earth Met The RFTT is een verzameling oud materiaal (zowel covers als eigen nummers) gespeeld in de oefenruimte en op het podium. Naar aanleiding van deze uitgave besloot de band in 2003 weer bijeen te komen. Toch duurde het nog tot 2011 voordat de eerste studioplaat uitkwam, Barfly. Een sterk album vol met nieuw materiaal, opgenomen zonder stergitarist Cheetah Chrome, maar met Richard Lloyd (ex-Television).

Ondanks de broze gezondheid van zanger David Thomas, verscheen onlangs album nummer twee, Black Record. In iets meer dan een half uur laten de heren op Black Record op een meer dan overtuigende wijze horen waaraan ze hun status te danken hebben. Op een volstrekt eigenzinnige manier laveert de band tussen protopunk, heavy rock en underground en voegt daar elementen uit de free jazz en avant-garde aan toe. Tel daarbij op het kenmerkende stemgeluid van Thomas en je hoort een overtuigende band met een unieke sound.

Black Record bevat negen nieuwe tracks. Het nummer ‘Nugefinger’ wordt opgesierd met een hoestende en proestende saxofoon en de track ‘Spooky’ doet qua sound en lyrics zijn titel eer aan. Daarnaast waagt de band zich aan een studioversie van hun eigen ‘Sonic Reducer’ en wordt de Sonics klassieker ‘Strychnine’ in een nieuwe jasje gegoten. Opvallend genoeg vormen deze laatste nummers de buitenbeentjes van de plaat. Dat zegt veel over de kwaliteit van het nieuwe materiaal, dat ondanks de uiteenlopende muzikale invloeden een zeer coherente indruk maakt. Meer nog dan met hun vorige album (Barfly), laat RFTT met Black Record horen dat ze hun legendarische status meer dan waard zijn. En dat veertig jaar na dato.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Rocket From The Tombs Label:Fire Records
Cover Fuzz - II

Fuzz - IIAls je zou willen uitleggen hoe alle psychedelic/ garagerockbands rondom Ty...