RECENSIE: Boogie Beasts - Come And Get me

BB
2016-01-08 Wie wel eens over de Belgische wegen heeft gereden, kent de gevaren. Brokkelig asfalt, onneembare bochten, potdichte putten. En vooral geen ellenlange wegen door vlaktes met aan het einde de ondergaande zon. Toch is dat exact het sfeertje dat de zuiderburen van Boogie Beasts met succes neerzetten met hun Come And Get Me. Een ritje in ”a really fast car with no top” door een zinderende woestijnhitte.

Zo’n ritje is een droom van menig mens. Stiekem of uitgesproken, de wens is er bij velen. Dit album, dat draait om een combinatie tussen rock’n’roll en blues, biedt een afdoende surrogaat. Vanaf opener ‘Blast’ tot sluitstuk ‘Like A Fool’ wordt de luisteraar in wisselende tempo’s en gemoedstoestanden meegenomen in een bijna filmisch album, dat slim is opgebouwd en prima in elkaar gezet. Met een ijzersterke groove als rode draad haken de nummers in elkaar.

Opvallend is dat de liedjes an sich vaak niet heel veel om het lijf hebben. Sterker nog, er is vaak nauwelijk sprake van wisselingen in de leidende riff. ‘On my Own Again’ is het perfecte voorbeeld waarbij slechts zelden de hook in de achtergrond pauzeert. Minutenlang wordt hij herhaald, maar door alle opsmuk – mondharmonica, zang, kleine oeh’s en ah’s – is er toch geen sprake van verveling. Sterker nog, de stiekeme eentonigheid draagt alleen maar bij aan het zuigende karakter van Come And Get Me.

De stem van vocalist Jan Jaspers is aangenaam rauw en het southern accent van de Belg is precies wat de luchtig opgebouwde muziek nodig heeft. Ook wanneer een veel ingetogener zang vereist is in het broeierige ‘Coming Home To You’, zijn de stemmen van Jaspers en mede-vocalist Mathias Dalle in vorm. Die ingetogen, smekende track is overigens sowieso een aanwinst voor het album en zou niet misstaan in een Tarantino-film.

Het viertal van Boogie Beasts heeft een verrassend sterke plaat afgeleverd en mag daar terecht trots op zijn. Ondanks een broodnodige variatie in songs, weten de Belgen de juiste sound over de hele linie te behouden. En die is om van te smullen.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Boogie Beasts Label:Naked-Records
Cover Skyway Avenue - Make It Real

Skyway Avenue - Make It RealNa een poos actief te zijn geweest als coverband besloot Skyway Avenue uit...