RECENSIE: Firespawn - Shadow Realms

Firespawn
2015-12-21 Het verhaal van Firespawn begint in 2012 als Zweedse deathmetal veteranen Lars Göran Petrov en Victor Brandt van Entombed en Alex Impaler van Necrophobic besluiten om samen een nieuwe band te vormen. Alle drie worden ze gedreven door een honger naar een nieuwe agressieve vorm van deathmetal. Ze waren voor zichzelf toe aan iets verfrissends en wilden graag harder en sneller spelen dan ze voorheen met hun eigen bands al deden. Een paar maanden later kwamen gitarist Frederik Folkare van Necrophobic en drummer Matte Modin van de legendarische formatie Defleshed er ook bij en de band was compleet. Vijf vrienden hadden elkaar gevonden en het doel was om een pure vernietigende kracht neer te zetten en zoveel mogelijk live te mogen spelen. Zingen over dood en verderf en hier zoveel mogelijk plezier aan beleven is het motto waarmee ze werken. Shadow Realms is de naam van het debuutalbum.

De mannen genieten volop van de creatieve vrijheid die ze zichzelf geven met deze uitlaatklep. Zo laat Victor Brandt weten dat ze met Entombed rekening moeten houden met de gevestigde stijl en ze hier maar moeilijk van af kunnen wijken. Het voelt bevrijdend voor hem om iets volledig nieuws te doen zonder regels of handleidingen. Niemand heeft verwachtingen dus probeerden ze van alles uit wat niet binnen de eigen band gedaan kan worden. Morbid Angel, Cannibal Corpse, Possessed, Behemoth en het vroegere Slayer zijn bronnen van inspiratie. Het is juist deze ongedwongen manier van werken waardoor de liefde en de passie de kans krijgt vertaald te worden in elf tracks waar niks op aan te merken valt. Er werden snelle beslissingen genomen met snelle muzikanten die zorgden voor snelle resultaten. Dit album is energie in zijn puurste vorm.

Verwacht echter niet iets dat nog niet is gedaan of dat het een optelsom is van alle eerdergenoemde bands samen. Er worden geen snelheidrecords of geluidsbarrières doorbroken, want het is bovenal de liefde voor het genre van de mannen die telt. Opener ‘The Emperor’ laat bijvoorbeeld blastbeats versmelten met een pompende groove voorzien van Petrov’s bekende grommende vocalen. De debuut singel ‘Lucifer Has Spoken’ is donker en sinister met zijn dissonante melodie en stampende drums. ‘Spirit Of The Black Tide’ is daarentegen weer hartstikke genadeloos van begin tot eind. Ze zoeken zelfs het hedendaags populaire genre djentmetal op met ‘Necromance’, waarmee ze nogmaals te kennen geven dat ze lekker doen waar ze zin in hebben.

Het moge duidelijk zijn, dit is geen deathmetal dat volgens het boekje, maar met het hart gespeeld wordt. Er is geen speld tussen het muzikaal spel te krijgen en hoewel frontman Petrov weinig varieert in zijn stemgeluid, staat de sound als een paal boven water. De ongedwongen sfeer in de creatie heeft er voor gezorgd dat Shadow Realms een debuutplaat geworden is die zeker niet misstaat in de verzameling van de liefhebber.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Firespawn Label:Century Media
Cover Intronaut - The Direction Of Last Things

Intronaut - The Direction Of Last ThingsDe mensen die beweren dat er weinig rek meer zit in het metalgenre hebben...