RECENSIE: Lori Lieberman - Ready For The Storm

Lori
2016-03-18 Je mag dan al gezegend zijn met 64 jaar op de teller, en al jaren actief in de muziekbusiness zijn. (los van een pauze die zich over drie decennia uitstrekt), er is een tijd van komen, en er is een tijd van gaan. Het staat buiten kijf dat Lori Lieberman een rasmuzikant is. Zo blijft ze de originele uitvoerder van ‘Killing Me Softly With His Song’, ook wel bekend van Roberta Flack en The Fugees. Maar haar stem is met de jaren ook een pak verouderd. Nu klinkt ze als Christine McVie, samen met Stevie Nicks frontvrouw van Fleetwood Mac, maar zij blijft wel mijlenver van haar niveau.

Voor haar nieuwste album Ready For The Storm kon ze rekenen op veel steun van ons land. zeven landgenoten hielpen haar met schrijven, of reikten nummers aan. De bekendste van hen: Henny Vrienten en Sandra van Nieuwland. De zanger van Doe Maar, een persoonlijke vriend, vertaalde samen met haar zijn nummer ‘Hij Zingt’ naar ‘He Sings’, maar ook van 3Js leende ze een nummer. En daar stopt het niet mee. Tevens covert ze Tom Paxton en Jackson Browne. Op zich al een vreemde keuze om je album te beginnen met een cover, ‘Alive In The World’, maar door er nog vele andere covers op te zetten, verlies je ook een deel van je eigenheid. De covers bieden ook niet meteen een meerwaarde. Ze gaan verloren tussen de andere nummers die allen hetzelfde klinken. Er ontbreekt een flinke portie aan pit en creativiteit, en dat probeert ze te maskeren met verschillende duetten. Door het lage tempo en het monotone karakter lijkt het album eindeloos lang.

Aan het einde van het verhaal blijven we achter met vijftien nummers waarvan er geen enkel uitspringt. We zetten het magistrale ‘Songbird’ van Fleetwood Mac op, en luisteren hoe het wel moet. De “songbird” Lori Lieberman heeft wat ons betreft afgedaan.
Recensent:Maarten Kreijkamp Artiest:Lori Lieberman Label:Bertus
Cover Robert Forster - Songs To Play

Robert Forster - Songs To PlayAls frontman van de Australische rockband The Go-Betweens bereikte Robert...