RECENSIE: Robert Forster - Songs To Play

Forster
2016-01-11 Als frontman van de Australische rockband The Go-Betweens bereikte Robert Forster een internationaal publiek. Met de hartaanval van de tweede man Grant McLennan was het in 2006 echt afgelopen met de groep. Sinds de schokkende gebeurtenis is Robert Forster alweer toe aan zijn tweede solo album. Op Songs To Play heeft Forster tien mooie liedjes opgenomen. De nummers worden gekenschetst door subtiele verwijzingen naar Amerikaanse folk, maar drijven hoofdzakelijk op een melancholisch en donker gevoel.

Dit is tekstueel echter niet altijd het geval. Tijdens het kabbelende ritme van ‘Let Me Imagine You’ zingt Robert Forster waarom hij geen Twitter wil en hoe hij aan fantasie voldoende heeft om zijn geliefde te verbeelden. Het op de achtergrond aanwezige drumritme had goed bij een hillbilly country nummer van Johnny Cash gepast. ‘Love Is Where It Is’ ademt ook romantiek uit. De achtergrondzangeres zingt een makkelijk deuntje. De zware stem van Robert Forster dropt zijn beschrijving van het verhaal op het ritme. De gebruikte keyboard is verrassend, en geeft het nummer een extra neuriënd gevoel mee.

Op Songs To Play laat Robert Forster horen een goede zanger en tekstschrijver te zijn. Het is verrassend hoe de melancholische ritmes samengaan met de romantische teksten. Forster doet tekstueel aan Nick Lowe denken, maar door de duistere ritmes komt hij als zanger meer in de buurt van Nick Cave. De twee werelden raken elkaar op een verrassende manier. Dit zorgt er echter voor dat de nummers niet de geloofwaardigheid hebben die ze hadden moeten hebben. Waar Nick Lowe er gemakkelijk mee wegkomt om nummers ietwat over de top te doen, vindt de zware stem van Forster niet altijd aansluiting bij de melodietjes die op het eerste gezicht meer thuis horen in een episode van All You Need Is Love.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Robert Forster Label:Tapete Records
Sp Aties

de Sp aties - De Sp atiesNederbiet-punk-garagerockers De Sp aties zijn de vaandeldragers van de...