RECENSIE: Troye Sivan - Blue Neighbourhood

Troye
2015-12-14 Troye Sivan heeft met zijn leeftijd van nog maar twintig jaar al een veelbewogen carrière achter de rug. Probeer me te volgen: de Australiër die geboren is in Zuid-Afrika heeft meerdere rollen gespeeld in films zoals X-Men en in Spud. Maar ook heeft hij een succesvol YouTube kanaal met bijna vier miljoen subscribers en nu heeft hij zijn tweede EP Blue Neighbourhood uitgebracht.

Als eerste moet even gezegd worden: wat een zorg zit er in dit album en Sivan heeft pop zelfs naar een hoger leven gebracht. Het klinkt allemaal zo anders en uniek en het klinkt niet als de standaard pop die nu voornamelijk geproduceerd wordt. Voornamelijk track twee, ‘Bite’ springt er uit. Het begint met alleen zijn stem en daarin hoor je dat zijn stem misschien niet heel sterk is, maar wel uniek. De beat die erachter zit is interessant maar voornamelijk in combinatie met Sivans stem is dit nummer een pareltje.

Bij ‘Wild’, ‘Fools’ en ‘Talk Me Down’ is een video geschoten en dat vertelt een verhaal. Troye is in 2013 op internet uit de kast gekomen en wat dan aannemelijk is dat het album voor hem een uitlaaklep is om al zijn verhalen te vertellen. Dit zie je ook in het verhaal van de video die gaat over een verboden liefde tussen twee jeugdvrienden. Of het album echt over zijn geaardheid gaat is discutabel omdat het niet specifiek wordt gezongen. Maar een tekstregel uit ‘Fools’ kan ernaar wijzen dat hij hoopt dat homo’s worden geaccepteerd: ” I hope people change”.

Toch blijft het een pop album en is er natuurlijk op gericht om geld te verdienen. Daarom steekt de eerste track ‘Wild’ zo af tegen het hele geheel van het album. Omdat dit het eerste nummer is valt het in eerste instantie niet op maar het is echt een dieptepunt in het verder originele geheel. Een nummer dat wel weer indruk maakt is ‘Ease’. Sommige nummers springen gewoon in het oog (oor) en dit is er één van. Het heeft een catchy beat en sound dat in je hoofd blijft hangen.

Eigenlijk is dit album een van de beste producties van 2015 en Troye Sivan mag er erg trots op zijn. Van deze jongen gaan we niet alleen meer zien op YouTube maar ook veel meer horen.
Recensent:Ilse Croese Artiest:Troye Sivan Label:Universal
Awon