RECENSIE: Monster Truck - Sittin`Heavy

Monster Truck
2016-02-19 Een ”all you can eat buffet, met schalen vol riffs”, dat is hoe de vier heren uit Hamilton, Canada hun meest recente studioalbum omschrijven. En eerlijk is eerlijk, dat is precies wat het is. De groep heeft een album afgeleverd waar de diesel en het spekvet van af druipen, een album die de bandnaam eer aan doet. Monster Truck is hard, ruig, en niet voor mietjes. Wat dat betreft had Hamilton ook prima in het zuiden van Texas kunnen liggen. De band toerde de afgelopen jaren met onder andere Guns 'n Roses, Slash, Alice in Chains en Vista Chino (lees Kyuss) en dat is te horen. Monster Truck heeft veel geleerd en toegepast zonder het eigen geluid en identiteit uit het oog verliezen. Dat eigen geluid is het best te omschrijven als een mengsmering van rock 'n roll, stoner, garage en een beetje blues.

Sittin' Heavy zoals de nieuwe plaat heet, ligt in het verlengde van de eerdere uitgaves zoals Furiosity uit 2013 en The Don't Fuck With The Truck Collection uit 2012. Het enige verschil is dat de band op Sittin' Heavy misschien wat vaker af durft te wijken van hun gouden formule. De nieuwe langspeler schiet bij het opzetten meteen van het startblok. 'Why Are You Not Rocking?' - wat een protest is tegen mensen die met hun mobiele telefoon spelen tijdens een rockconcert ,en tevens een ode aan het muzikantenbestaan- en 'Don't Tell Me How to Live' zijn meteen de twee hardste nummers van de plaat. Met die twee kneiters uit de weg kan de rest van het album beginnen. Vanaf 'She's a Witch' zijn de nummers iets gelaagder. Dan is daar na de zevende track; 'The Enforcer'. Het nummer dat met kop en schouder boven de rest uitsteekt. Het aanstekelijke mannenkoor in de intro en refrein maakt de song tot een rock-anthem die je nu al over uitgestrekte festivalweides hoort galmen.

De tweede langspeler van Monster Truck is een ijzersterke. Hopelijk blijft de plaat op de lange termijn ook leuk. De hoeveelheid riffs op Sittin' Heavy is enorm en ondanks dat de nummers heel divers zijn, willen de loopjes nog wel eens op elkaar lijken. Dit is echter ook het enige mogelijk negatieve wat uw recensent op het moment van schrijven kan bedenken. Op 1 april zijn deze mannen in de Melkweg te aanschouwen en dat wordt ongetwijfeld feest.
Recensent:Jaap Schrijver Artiest:Monster Truck Label:Mascot Records
Cover Undawn - Justice Is...

Undawn - Justice Is...Heel soms stapt er in Nederland een metalband op, waaraan je in eerste...