RECENSIE: Marry Waterson and David A. Jaycock - Two Wolves

Marry Waterson
2016-04-06 Folkliefhebbers zullen in een licht euforische staat van opwinding zijn geraakt toen Marry Waterson vorig jaar bekend maakte weer met iets nieuws bezig te zijn. De zo geliefde Britse zangeres heeft weliswaar door de jaren heen een bijzonder aardig muzikaal oeuvre opgebouwd, maar nog veel liever houdt zij zich bezig met andere creatieve uitingen zoals beeldhouwen en grafisch ontwerpen. Aangemoedigd door David A. Jaycock, een oud-punker, multi-instrumentalist en geluidsfreak maar tegenwoordig voornamelijk singer/songwriter, besloot zij om samen met hem de handen ineen te slaan. Sinds enige tijd is het zover en is Two Wolves van Marry Waterson and David A. Jaycock dan eindelijk beschikbaar voor het grote publiek.

Vooral de rol van Jaycock, van wie de hoogtijdagen zich toch voornamelijk enkele decennia eerder afspeelden, blijkt van grote invloed te zijn geweest op het totaalgeluid van Two Wolves. Hij is er niet alleen in geslaagd om de vijftien voornamelijk akoestische tracks met gitaar en piano, een tijdloos karakter te bezorgen maar hij lijkt bovendien bij Waterson het beste naar boven te hebben gebracht. Wellicht dat dit een wederzijds effect heeft gehad. Hoewel de zangeres uiterst ontspannen en zich soms zelfs van een heerlijk dromerige kant laat horen, is er nergens sprake van een verminderde spanningsboog. Er is ook veel voorafgegaan aan de totstandkoming van de teksten die we hier te horen krijgen, waarbij gezegd moet worden dat hierbij ook gebruik is gemaakt van bekend werk. Er wordt echter op respectvolle wijze gebruik gemaakt van tientallen jaren muziek die The Watersons hebben achtergelaten. Het overlijden van Lal Waterson, haar moeder die ooit deel uitmaakte van dit alom gerespecteerde folkgezelschap, heeft geleid tot een oorstrelend eerbetoon en dankzij de moderne techniek is er ‘Velvet Yeller’, een prachtig duet opgenomen met haar eerder overleden oom Mike Waterson. Het blijkt maar weer eens dat kracht voornamelijk voortkomt uit eenvoud. Goed voorbeeld hiervan is ‘Ginger Brown & Apple Green’ waarbij de begeleiding wordt verzorgd door de vogelgeluiden uit het bos. Hoe simpel kan het zijn? Je moet er maar op komen.

Mooie echo’s van traditionele folk, maar dikwijls voorzien van eigentijdse melodielijnen of geluidseffecten en vooral de adembenemende harmonieën en intrigererende teksten maken van Two Wolves een indrukwekkende luisterervaring en bovendien een prachtige aanvulling op de muzikale nalatenschap van The Watersons.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Marry Waterson and David A. Jaycock Label:Konkurrent
Cover Aidan Knight - Each Other

Aidan Knight - Each Other Each Other , het derde album van de experimentele noir-folkgroep Aidan...