RECENSIE: Lasse Passage - Stop Making Sense And Start Making Succes

Lasse Passage
2016-02-12 Stop Making Sense And Start Making Succes, dat is de titel van het nieuwe album van Lasse Passage. Een uit Noorwegen afkomstige muzikant, die in 2009 debuteerde met het album If You Don’t Have Time To Cook, You Don’t Have Time To Live, vervolgens vier jaar sonologie (elektro-akoestische muziek) studeerde in Den Haag en na terugkeer in Noorwegen met al zijn kennis en ervaring aan nieuw materiaal ging werken. Hij bracht vier minialbums (Vol. 1 t/m Vol. 4) digitaal uit en dat werk is verzameld op een dubbel elpee met prachtig artwork. Passage lijkt op het eerste gezicht “slechts” een getalenteerde singer- songwriter, maar hij ontpopt zich gaandeweg tot een veelzijdige en eigenzinnige muzikant, die experimenteert en zich niet in een hokje laat plaatsen. De minialbums vullen elk een kant en zo kun je ontleden welke fases Passage is door gegaan.

Vol. 1 bevat een aantal schitterende, donkere liedjes, met als hoogtepunt opener ‘Tanker Om Morningen’, waarbij je heerlijk kan wegdromen. In de muzikale begeleiding staat melodieus gitaarwerk, begeleid door de bas, centraal. Drumwerk is niet of slechts minimaal aanwezig en zo nu en dan worden blazers naar voren geschoven of vullen geluidseffecten de composities aan. Johanne Birkeland verdient hier de vermelding voor haar prachtige tweede stem in het zachte ‘Till the Morning Comes (Part 1)’. De psychedelische, electronische - drone - outro van Vol. 1 verklapt al een beetje wat nog komen gaat.

Kant B van de eerste lp bevat Vol. 3 en die begint waar Vol. 1 mee eindigde. Passage vervolgt dan met het poppy singer- songwriter liedje ‘Say Say Say’, waarop Birkeland weer meedoet. Het is een beetje een laagvlieger op de plaat en daar komt bij dat de productie wat vlakker is. Ook de andere nummers op Vol. 3 zijn pop georienteerd, maar hebben wat meer edge. ‘God Bless The Love’ begint opgewekt en er worden strijkers aan het instrumentarium toegevoegd. Het vanwege sound (lo fi en opgewekt), titel en tekst opvallendste nummer van dit derde deel is ‘I Don’t Want to Die In Den Haag’.

De experimentele en op elektronische muziek gerichte kant van Passage hoort de luisteraar op Vol. 2. Dit deel van het album is weliswaar opgedeeld in verschillende tracks, zoals de naadloos in elkaar overgaande ‘One Day You’ll Dance For Me, Rotterdam’ en ‘I Am Too Sad To Tell You’, maar van liedjes is geen sprake. Het zijn soundscapes, een verzameling van samples, gitaarmelodieen en synthesizer-output, waaruit soms een deuntje – denk aan (S)NES games - is te ontwaren. Tot slot komen op Vol. 4 alle invloeden en ervaringen samen, met ‘Sunday Walk’ als waardige afsluiter. Daarna ontwaak je en word je volledig uitgerust de realiteit in geslingerd.

Stop Making Sense And Start Making Succes is een prachtig album, waarop Lasse Passage helemaal z’n eigen gang heeft kunnen gaan en dat de luisteraar de mogelijkheid biedt om eens goed kennis met hem te maken. Hoewel de muziek redelijk uiteenlopend is, heeft Passage het tot een coherent en toegankelijk geheel met een eigen smoel weten te smeden. Met deze ervaring in zijn achterzak en met de nodige focus en kaders, is de stap naar het grote publiek met een volgend album zo gemaakt.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Lasse Passage Label:It\'s All Happening
Cover Skunk Anansie - Anarchytecture

Skunk Anansie - AnarchytectureHet laatste album van Skunk Anansie is dat niet al lang uit? Januari toch?...

Cover LaVendore Rogue - Light Up With...

LaVendore Rogue - Light Up With... LaVendore Rogue is een vijfkoppige Britse band, die twee jaar terug...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT