RECENSIE: G-Eazy - When It's Dark Out

G-Eazy
2016-01-29 Rapper G-Eazy wordt vaak de James Dean van de hiphop genoemd. Altijd gekleed in een leren jasje met een dikke vetkuif lijkt G-Eazy in niets op een standaard rapper. Wie eenmaal enkele verses gehoord heeft, die weet beter. Sinds enkele jaren weet hij zijn naam steeds beter te vestigen. De rapstijl van G-Eazy wordt gekenmerkt door het keiharde trapgevoel met een poppy inslag en soms goed overdachte teksten. Daarmee maakte hij in 2014 al indruk met het album These Things Happen, nu lijkt hij op When It’s Dark Out klaar om de wereld definitief te veroveren.

Met het catchy ‘Me, Myself & I’ heeft G-Eazy in ieder geval al een bescheiden hit te pakken. Er is al eerder bewezen dat deze woorden succesvol zijn in het makkelijk meezingen en ook hier pakt het goed uit. When It’s Dark Out kent verscheidene momenten waarop G-Eazy laat horen goed te weten catchy muziek te maken. ‘One Of Them’ is een heerlijk agressief nummer waarop de spanning langzaam opgebouwd wordt. De drums knallen hard en zowel G-Eazy als Big Sean hebben een heerlijke flow. De rapper laat ook horen kalme, tekstueel sterke hiphop te kunnen maken. ‘Sad Boy’ is een eerlijk en open nummer waarbij G-Eazy rapt over de schaduwzijde van het artiestenleven.

Het is op When It’s Dark Out duidelijk dat G-Eazy op zoek is naar een formule om succes mee te behalen. Dat werkt goed op het eerder genoemde ‘Me, Myslef & I’, maar ook ‘Nothing To Me’ heeft potentie. In het nummer geeft G-Eazy zelf toe dat hij commerciële muziek maakt om geld te verdienen. Dankzij een oplopend pianoritme en een sterk refrein van Keyshia Cole is het één van de betere nummers op de plaat. Het is knap hoe het lied tegelijk commercieel en tekstueel diepgaand is. G-Eazy sluit in dat opzicht goed aan bij het succes van Macklemore & Ryan Lewis. Enkele momenten wordt deze balans echter geforceerd opgezocht. Zijn muziek leunt dan te veel naar nietszeggende R&B. Zelfs een ster als Chris Brown kan zulke nummers niet redden. In het algemeen is When It’s Dark Out echter een sterke plaat waarop G-Eazy zichzelf bewijst als een kundig en veelzijdig rapper.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:G-Eazy Label:Sony Music
Cover Rick Ross - Black Market

Rick Ross - Black MarketHet is dit jaar alweer tien jaar geleden sinds Rick Ross met zijn...