RECENSIE: De Staat - -O-

Staat
2016-01-19 Eind vorig jaar had De Staat opeens een internethit met de bijzondere videoclip bij het nummer ‘Witch Doctor’, afkomstig van het in 2013 verschenen album I_CON. Hopelijk weet de band de gegenereerde aandacht vast te houden voor de release van hun vierde album, getiteld O.

Op O trekt de band de lijn door die werd ingezet op de EP Vinticious Versions. Hierop flirtte de band met hiphop en elektronica en met name dit laatste wordt op O uitgebreid voortgezet. De synthesizers van Rocco Hueting zijn in meerdere songs bepalend voor het bandgeluid en de gitaren zijn wat meer naar de achtergrond verdwenen. Daarnaast is het geluid van De Staat swingender geworden. Natuurlijk wist de band altijd al hoe ze een lekkere groove moest neerzetten, maar het is op O allemaal net wat minder hoekig.

Een goed voorbeeld hiervan is het nummer ‘Make The Call, Leave It All’, dat behoorlijk funky is en een opvallend hoog gezongen refrein heeft. Het lijkt alsof de band zich voor deze track heeft laten inspireren door bijvoorbeeld de Tom Tom Club. Ook ‘Round’ is een lekker swingende song met een duidelijke jaren ’80 feel en hetzelfde geldt voor het weliswaar iets tragere ‘Systematic Lover’. In ‘Get On Screen’ zijn de hoofdrollen weggelegd voor een heerlijk synthesizerloopje een dito stuwende groove.

O bevat ook twee nummers waarin De Staat zich van zijn rustigste kant laat horen. ‘Time Will Get Us Too’ is melancholisch en heeft een lekkere baslijn. De slepende refreinen van deze song zijn echter nog wel redelijk stevig. De afsluitende track ‘She’s With Me’ is helemaal rustig, met alleen zang, gitaar en wat synths. Zo kalm hoorden we De Staat nog niet eerder, maar ook op deze manier weet de band te overtuigen.

Naast al deze nieuwe geluiden horen we op O ook nog een paar typische De Staat nummers. Met name albumopener ‘Peptalk’ had ook wel op een van de eerdere albums kunnen staan. ‘Help Yourself’ is een hoekige rocker en ‘Life Is A Game (Ladadi Ladadada)’ is lekker gejaagd. O is hiermee een mooie mengeling van vertrouwde geluiden en nieuwe richtingen en alles bij elkaar levert dit een zeer geslaagd album op. De Staat blijft hiermee een van de leukste bands van ons land.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:De Staat Label:Caroline Records
Cover Snarky Puppy - Family Dinner Volume Two

Snarky Puppy - Family Dinner Volume TwoZet een aantal muzikanten bij elkaar en er gebeurt altijd wel wat. Dat is wat...