RECENSIE: Conrad Keely - Original Machines

Conrad
2016-03-29 Original Machines is het eerste muzikale uitstapje van de Engelse zanger Conrad Keely sinds hij in 1994 aan de wieg stond van één van de meest populaire progressieve alt-rockbands met één van de meest onmogelijk te onthouden namen in de recente geschiedenis: ...And You Know Us By The Trail Of Dead, of voor het gemak kortweg Trail Of Dead. Gedurende negen albums wist deze vanuit Austin, Texas opererende band naam voor zich te maken met een unieke stijl van post-hardcore en progrock met legio invloeden uit de indie- en alt-rocksferen. Het niveau bleef bij Trail of Dead altijd ongekend hoog, met een aantal cult-classics (vooral Source Tags & Codes en Tao Of The Dead worden in sommige kringen vereerd) en onnoemelijk veel sterke liveshows tussen de kiezen. Hoog tijd voor Keely om er even tussenuit te stappen en zijn eigen ding te doen.

Het album is een collectie van 24 tracks, waarvan de langste net over de drie minuten en dertig seconden klokt. Trail of Dead albums worden in de studio altijd grondig onder handen genomen, dus om al deze nummers hier kaal en veelal haast akoestisch te horen is een behoorlijke verrassing. De nummers, die voor een groot deel zijn oorsprong vonden tijdens de laatste tour van Trail of Dead en Keely’s reis door Cambodia, voelen dan ook vaak als niet meer als Trail of Dead-demo’s, iets wat de band later zou uitbouwen tot echte nummers of zou laten vallen voor beter materiaal. Dit geeft helaas af en toe de indruk dat Original Machines niet meer is dan het opschonen van de archieven.

Er staat echter wel degelijk materiaal op dit album dat de moeite van het luisteren waard is. ‘Inside The Cave’, ‘Row Away’ en ‘Spotlight On The Victor’ experimenteren met een poppier Trail of Dead-geluid, waarbij de melodie en zanglijn van Keely meer naar voren worden gebracht en het gitaargeweld tot een minimum wordt beperkt. Deze songs geven een duidelijk argument voor het bestaansrecht van dit album. Echter, om hier te komen moet de luisteraar ook langs nietszeggende snippets als ‘Lost The Flow’, ‘Marcel Was Here’ en ‘Waimanalo Drive’. Deze songs (songs is soms al een te groot woord) rekken het album onnodig uit en voelen meer als een poging de schijfruimte vol te proppen dan iets waar hard aan gewerkt is.

Original Machines heeft zijn momenten en geeft voor echte Trail of Dead-fans een interessant inzicht in het geluid van Keely buiten de band. Een te hoog aantal overbodige tracks en een daarbij behorende lange speeltijd proppen de boel echter vol tot buiten de wenselijke proporties. Een pap om de krenten bij uit te plukken.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Conrad Keely Label:Superball Music
Cover Mass Gothic - Mass Gothic

Mass Gothic - Mass Gothic Mass Gothic is het soloproject van Noel Heroux, voormalig frontman van...