RECENSIE: Benji Hughes - Songs In The Key Of Animal

Hughes
2016-03-14 De uit North Carolina afkomstige Benji Hughes laat zich onmogelijk in een hokje plaatsen. Een vrijzinnig muzikaal kunstenaar is mogelijk het beste etiket dat we Hughes kunnen opplakken. Zijn werkveld kent nauwelijks grenzen, want ook in televisieland heeft hij zijn handtekening inmiddels weten te zetten met muzikale producties voor televisieseries als Beverly Hills, Chuck en How I Met Your Mother. Daarnaast droeg hij zijn steentje bij aan het country-album van acteur Jeff Bridges dat in 2011 verscheen. Drie jaar eerder maakte Hughes zijn solodebuut met A Love Extreme, dat hij in 2014 liet opvolgen door maar liefst vier albums tegelijk de wereld in te slingeren via zijn eigen website.Songs In The Key Of Animals is zijn nieuwste productie dat, ondanks de indruk die de titel mogelijk wekt, geenszins met Stevie Wonder van doen heeft.

Alleen al een blik op de tracklist van Songs In The Key Of Animals doet mening wenkbrauw fronsen. Titels als ‘Freaky Feedback Blues’, ‘Girls Love Shoes’ en ‘Shark Attack!!!!!!!!!!’ (dat inderdaad met tien uitroeptekens geschreven dient te worden) geven al enigszins weg dat we hier te maken hebben met een plaat die verre van mainstream is en het sarcasme en de humor zeker niet schuwt. Al mag het laatstgenoemde nummer dan wel één van de schaarse hoogtepunten van het album zijn, dat verrassend fris en poppy klinkt, ondanks het terugkerende gegil van meisjes op de achtergrond die hoogstwaarschijnlijk de aanval van de haai persoonlijk ondergaan. Opener ‘Peacockin’ Party’ is eveneens een nummer dat het beluisteren zeker waard is, al balanceert het wel degelijk op de grens van ongrijpbaar.

Dat laatste geldt zeker voor het overgrote deel van het album. Het is dan ook telkens gissen naar de betekenis achter de nummers van Benji Hughes. Neemt hij de vrouwen soms op de hak, zoals in ‘Girls Love Shoes’ en ‘Fall Me In Love’ (waarin een vrouw de ondubbelzinnige tekst ”sometimes I just want a cupcake” herhaalt) of schotelt Hughes ons materiaal voor dat alleen de vergevorderde creatieveling kan begrijpen? Ook hoogst opvallend: het nummer ‘Song for Nancy’, dat niets meer is dan een zes minuten lang durend simpel drum- en pianospel. Hoe graag we ook willen, Songs In The Key Of Animals is vreemd, onnavolgbaar en zeker niet voor iedereen weggelegd. In ieder geval niet voor sobere, nuchtere luisteraars.
Recensent:Doron Ketelaars Artiest:Benji Hughes Label:Merge Records
Cover So Pitted - Neo

So Pitted - NeoDe undergroundscene van Seattle heeft weer eens iets vuigs uitgespuugd. So...