RECENSIE: The Besnard lakes - A Coliseum Complex Museum

Besnard Lakes
2016-03-10 In de rijke en dynamische muziekscene van Montreal is The Besnard Lakes een constante factor. De band rond het echtpaar Jace Lasek en Olga Goreas blijft trouw aan mooie vocale en muzikale harmonieën, waarbij gitaren de nodige ruimte krijgen. Het niveau van het in 2010 uitgebrachte The Besnard Lakes Are The Roaring Night bereikt het Canadese vijftal op A Coliseum Complex Museum niet. Toch staan er ook op dit nieuwe album weer enkele pareltjes.

De opening van het vijfde album van de formatie maakt direct duidelijk dat er weinig veranderd is. Met sfeervolle rock inclusief goed uitgewerkte spanningsbogen staaft ‘The Bray Road Beast’ de stelling dat het niet erg is wanneer bands gewoon doen waar ze goed in zijn. Laseks zalvende stemgeluid voelt als een warm bad. Liefhebbers van de stem van Fleet Foxes’ Robin Pecknold moeten hiermee uit de voeten kunnen. De galm op zowel de gitaren als de zang zorgt voor een vol geluid.

Ondanks de doorgaans conservatieve muzikale keuzes heeft de band met ‘The Plain Moon’ een atypisch The Besnard Lakes-nummer gemaakt. De drums zijn niet dienend maar dominant door de harde klappen op de bekkens. Verder zijn de ritmes onconventioneel en nemen de gitaristen slechts in bepaalde passages het heft in handen.

De normaal gesproken zo verzorgde aanpak van The Besnard Lakes is in ‘Golden Lion’ nergens te bespeuren. Het zinnetje “You are a golden lion” wordt tot in den treure herhaald en vervolgens helpt een lelijk opgeblazen gitaareffect het nummer definitief om zeep. Ook het weinig bijzondere ‘Towers Sent Her To Sheets Of Sound’ maakt dat dit album het niet haalt bij The Besnard Lakes Are The Roaring Night, dat met name als geheel ijzersterk is.

Met nummers als ‘Pressure Of Our Plans’ en het actuele ‘Tungsten 4: The Refugee’ scoren de Canadezen desalniettemin een dikke voldoende. Laatstgenoemde ademt de sfeer van Morricone’s soundtrack voor The Good, The Bad And The Ugly. Het nummer sleept zich eerst traag voort, maar herbergt gaandeweg meer en meer onrust. Een spectaculair instrumentaal einde, waarbij verschillende gitaarlagen om aandacht vragen, vormt het sterke slot van het aardige A Coliseum Complex Museum.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:The Besnard lakes Label:Jagjaguwar
Cover Tortoise - The Catastrophist

Tortoise - The Catastrophist Tortoise is een belangrijke band in de post-rock scene. Sterker nog, de...

1280

Pop.1280 - Paradise Pop. 1280 is een meester in het wekken van indrukken. De Amerikaanse groep...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT