RECENSIE: Kraak - Fire Fighters

Kraak
2016-03-11 Aan ervaring ontbreekt het Rik Kraak niet. Hij speelde onder andere als bassist bij The Handsome Poets, Sensuàl en Intwine. Met The Handsome Poets was hij al eens op Pinkpop te zien en als bassist van Sensuàl heeft Rik Kraak op North Sea Jazz gespeeld. Na al dat gitaarspelen in bandformaat vond de gitarist het tijd om ook eens iets voor zichzelf te gaan doen. Kraak is de toepasselijke naam van zijn soloproject en Fire Fighters is zijn eerste EP. De muzikant wilde op deze EP een relaxt en vrij gevoel overbrengen, een stuk minder rusteloos dan de muzikant zelf dus die ondanks al zijn samenwerkingen niet stil kan zitten.

zou kunnen worden omschreven als een kampvuurplaat, maar dan voor overdag. Openingsnummer en titeltrack ‘Fire Fighters’ zet de toon met de snelle gitaarmelodie en rappe zang. De aanpak van Kraak is simpel, maar doeltreffend. Geen moeilijkdoenerij, wat resulteert in vrolijke poprock. De tamboerijn in ‘Thief In Disguise’ is een voorbeeld van zo’n simpel maar effectief gegeven. Probeer maar eens niet mee te wiegen op dat nummer. Dit laatste nummer maakt ondanks zijn ingetogen sfeer de meeste indruk. Hier bouwt Kraak verschillende elementen op tot een fraaie finale.

De gitaar pingelt er op deze plaat flink op los. De meerstemmige zanglijnen hebben zo nu en dan de neiging cheesy te zijn, bijvoorbeeld op ‘Come And Go’. Als zomers plaatje is Fire Fighters misschien net iets te vroeg uitgekomen, maar beeld je in dat een stralend zonnetje op je gezicht schijnt en dan komt deze plaat prima tot zijn recht. Een vrolijke EP met een verzameling prettige liedjes die over de gehele lijn een kalme en onbedwongen sfeer neerzetten.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Kraak Label:Eigen Beheer
Cover Quilt - Plaza

Quilt - Plaza Quilt is een Engels woord dat vrij vertaald zoiets betekend als een warme...