RECENSIE: I Am Oak - Our Blood

Oak
2016-03-02 Met Our Blood delft Thijs Kuijken onder zijn artiestennaam I Am Oak diep in zijn eigen verleden en brengt tragische herinneringen uit zijn eigen leven op treurige maar prachtige wijze naar voren. Met zijn melancholische, schijnbaar immer uitgeputte stem hebben we gedurende zijn vorige vier albums al uitgebreid kennis mogen maken, maar met zijn vijfde plaat lijkt Kuijken breekbaarder dan ooit. Our Blood moet het hebben van een doeltreffend minimalisme, van tracks die met grote zorg laag voor laag zijn opgebouwd en van teksten die zich mysterieus maar toch herkenbaar ontvouwen.

Our Blood gaat over het verlies van naasten en het ontgroeien van de jeugd. Het gaat over de tragiek van het leven, maar doet tegelijkertijd iets wat we vanaf het begin van I Am Oak gewend zijn: het vertalen van de sereniteit en schoonheid van de natuur naar rustieke, ingetogen muziek. De albumomslag toont een mooi beeld van oerhollandse natuur in de vroege morgen, maar de berkenboompjes lijken tegelijkertijd de verwikkelingen en verwevingen van ons leven te symboliseren.

Ondanks haar zware ondertoon is Our Blood geen volledig mineuralbum geworden: fragiele, verdrietige nummers worden vaak genoeg afgewisseld door wat optimistischere tonen en dromerige composities. Een groot deel van het album is akoestisch, maar ook synthesizers en elektrische gitaren passeren de revue. De enige twee constanten zijn Kuijken’s oprechte en melancholische stem en een zekere rust die de band altijd al eigen was.

Teksten zijn gezien de thematiek van dit album meer dan ooit van belang, en stellen geenszins teleur. Als een ware poëet combineert Thijs Kuijken indringende metaforiek met een eenvoud waar eenieder zich tot kan relateren. Het recente verlies van zijn vader staat in het nummer ‘Omen' centraal, maar toch lijkt het nummer weinig leed te beschrijven: misschien is Kuijkens zich bewust van een schoonheid in het komen en gaan, en heeft hij in het afscheid van zijn vader vrede gevonden.

Tragisch of niet, I Am Oak heeft met Our Blood op mooie en rakende wijze een thematiek ter harte genomen die ons allen aangaat. Het album is niet memorabel in haar muzikale innovatie en borduurt voornamelijk voort op wat I Am Oak al vijf platen lang doet, maar doet dit op mooiere wijze dan ooit tevoren. Our Blood is treurig en vrolijk, melancholisch en optimistisch, maar bovenal vredig en puur.
Recensent:Marijn Smid Artiest:I Am Oak Label:SnowStar Records
Cover The Preacher Men - Preaching Out Loud

The Preacher Men - Preaching Out Loud The Preacher Men is volgens hun biografie hét nieuwe jazztrio. Efraim...