RECENSIE: Spoil Engine - Stormsleeper

Spoil
2016-03-07 Vrouwen die brullen, maar anderzijds ook gewoon goed kunnen zingen, zijn hot. Een gegeven dat op twee manieren opgevat kan worden, maar bovenal bedoeld is als zijnde dat dit soort formaties tegenwoordig steeds meer als paddenstoelen uit de grond schieten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan The Charm The Fury, The Agonist en opper female fronted metalband Arch Enemy. Allen laten blijken dat ze niet onder doen voor hun mannelijke collega’s. Zo ook Iris Goessens van Spoil Engine. Ze heeft weliswaar geen uitzonderlijke brul of zangstem, maar ze maakt het muzikale plaatje op haar eigen wijze sterk af. Ze begonnen in 2004 met een mix van 90’s metal als Pantera, Machine Head en Slipknot, maar ze zijn zich door jaren heen blijven ontwikkelen. Ze beschikken nu over een dynamischer en catchier geluid in het straatje van Killswitch Engage en In Flames.

Nieuwe plaat Stormsleeper is een mijlpaal, waarbij de band zichzelf opnieuw uitvindt aan de hand van hun nieuwe frontvrouw. Ze hebben weliswaar reeds vier albums op zak, maar dit zien ze zelf als een nieuwe start. De neus is op de toekomst gericht, want zelfs op de website is niets meer terug te vinden van waar de band vandaan komt. Meest opmerkelijke verandering in de sound is de omschakeling van een frontman naar frontvrouw. Nee, dit is niet wederom een band waarbij de zanger zich heeft laten ombouwen en vervolgens de muziek hier enkel nog om draait. De lieflijke “wolf-in-schaaps-kleding” Iris Goessens uit Maastricht heeft deze taak op zich genomen om haar stem te laten bulderen over het muzikale geweld.

Op ‘Disconnect’ steekt ze op overdonderende wijze haar middelvinger op naar allen die nooit in haar geloofden. Deze stoomwals wordt iets milder met ‘Stormsleeper’ die op Killswitch Engage-achtige wijze voorzien is van een opgefokt couplet, afgewisseld met een melodieus zuiver refrein. Spoil Engine is met Iris aan het roer melodieuzer dan ooit. Je zou haast zeggen dat ze het muzikale aspect van Arch Enemy ook op zich hebben genomen. In ‘Weightless’ haalt ze werkelijk alles uit haar strot om en wisselt ze wederom klakkeloos tussen haar stemgeluiden. Full on metalcore komt wederom aan bod op ‘Hollow Crown’, waarin dit op dezelfde manier wordt ingevuld als op de titeltrack. ‘The Verdict’ knalt er eveneens lekker in, maar op afsluiter ‘Singing Sirens’ wordt het gas wat teruggenomen, als semi-ballad zijnde, waarbij we de gevoelige kant van Iris te horen krijgen. Ze klinkt hierin kwetsbaar en haast liefelijk, maar schijnt toch nog over scherpe klauwen te beschikken die lekker door je trommelvliezen snijden.

Spoil Engine heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en met Iris Goessens een fijne variatie in hun geluid gegooid. Ze weten wat tegenwoordig goed scoort en dat hebben in een zestal lekkere stevig tracks vertaald. Echt uitzonderlijk goed is het niet te noemen, want ieder nummer doet wel weer denken aan een andere act in ditzelfde genre. Met een beetje bijschaven en meer eigen geluid was Stormsleeper een nog sterker statement geweest.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Spoil Engine Label:Hard Life Promotion
Cover Jacob Bellens - Polyester Skin

Jacob Bellens - Polyester SkinDe Deense muzikant Jacob Bellens is een zeer productieve artiest. Met de...