RECENSIE: Damien Jurado - Visions Of Us On The Land

Jurado
2016-04-22 Twee jaar geleden was ondergetekende laaiend enthousiast over Brothers And Sisters Of The Eternal Son. Het album stond in menig jaarlijst. Samen met Maraqopa (2012) vormt het nieuwe album Visions Of Us On The Land het slotstuk van een bijzondere trilogie van Damien Jurado over een visioen die hij had over een denkbeeldig land met een aparte maatschappij en inwoners.

Nog bijzonderder wordt het verhaal naar aanleiding van een openhartig interview die de singer-songwriter onlangs gaf over de trilogie. Zijn visioen over dit land bleek voor hem zo realistisch dat het hem na aanvankelijke blijdschap richting een inktzwarte periode dreef, waarin hij een zelfmoordpoging ondernam. Het werpt een ander licht op deze toch al schitterende platen.

Stilistisch sluit het nieuwe album naadloos aan op haar voorganger. Richard Swift was weer de producer van dienst en heeft het geheel wederom een psychedelische, maar warme sound gegeven met veel galm waarin de stem van Jurado weer op een aangename wijze rondzweeft.

Het muzikale palet is ook weer breed en de kwaliteit hoog: of het nu gaat om de door een cello begeleide stemmige opener 'November 20', het naar het vorige album knipogende 'Mellow Blue Polka Dot' met z'n dubinvloeden, de shuffle in 'Quachina' of het schitterende akoestische 'On The Land Blues', het psychedelische 'Walrus' (met scheurende sax), de latininvloeden in 'Cinco De Tomorrow', het tranen opwekkende 'Orphans In The Key Of E', het album vormt een schitterend geheel en heeft een waanzinnige flow. Vandaar ook dezelfde waardering.

Zorgen maken doen we ons echter ook om Jurado. Wat voor gevoel gaat het einde van de trilogie hem brengen? Laten we hopen niet het bekende zwarte gat maar een voor hem acceptabele afsluiting in de vorm van drie prachtalbums, die hopelijk de deur openen naar nog veel meer moois van deze bijzondere artiest.
Recensent:Mark Michels Artiest:Damien Jurado Label:Secretly Canadian
Cover Bob Mould - Patch The Sky

Bob Mould - Patch The SkyLang bleven de soloplaten van veteraan Bob Mould overschaduwd door de...