RECENSIE: The Badger and the Bass - Watch Out!

Badger Bass
2016-06-02 De Record Store Day 2015 was in vele opzichten een bijzondere dag maar voor het Amersfoortse duo
The Badger and the Bass werd met de release van hun EP Go Badger Go pas echt vorm gegeven aan hun muzikale ambitie. De twee zijn in Amersfoort indertijd letterlijk van de straat geplukt en meteen het clubcircuit ingetrapt om vervolgens diverse podia in vuur en vlam te zetten met zeer licht ontvlambare en spetterende rockabilly. Plotseling hoefden er op het gemeentehuis geen ontheffingen meer geregeld te worden. Het bleef niet alleen in Nederland onopgemerkt want na festivalshows op Into The Woods en zelfs Defqon.1 bleek ook over de grens interesse te zijn voor dit wilde gespuis. De release van de eerste volwaardige geluidsdrager met de titel Watch Out! moet dit hele traject zeer waarschijnlijk nog eens bespoedigen want de heren bewijzen klaar te zijn voor het grote werk. Op Facebook is de grens van 666 likes namelijk al lang overschreden. Voor de liefhebbers is deze verzameling van negen killer-tracks ook nog eens op groen vinyl verkrijgbaar.

Hoewel er enige hulp van buitenaf is geboden zijn het voornamelijk de jongens zelf die de boel in de studio op stelten hebben gezet. Met stoere vocalen, gitaren en een contrabas kun je nu eenmaal ver komen. ”I Won’t Be Taken Alive!” klinkt het na de anderhalve minuut durende openingstrack in ‘Swing With Your Gal’. Ze klinken opgejaagd in ‘On The Run For My Baby’, gehaast maar ook dreigend en van angst is al helemaal geen sprake. Vooral live zijn dit de krenten in de pap hoewel de producer een prima klus heeft geklaard door dit authentieke geluid ook vast te leggen. Neem nu de onheilspellende klanken in het spannende ‘What I Want From You’ met die dreigende tremolo. Het is de enige track die de drie minuten-grens passeert. Als dit maar goed afloopt. Ze zijn nog zo jong… Met veel gevoel voor traditie eindigt het album met ‘Yodelin’Blues’ en is het moment daar om de plaat weer vanaf het begin op te zetten.

Over enkele maanden begint er in diverse steden de Popronde 2016 en het zou zomaar kunnen zijn dat je ze daar tegen het lijf loopt. Je bent dus in ieder geval gewaarschuwd! Watch Out!!!
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:The Badger and the Bass Label:Eigen Beheer
Cover Tom Gillam & The Kozmic Messengers - Beautiful Dream