RECENSIE: The Feeling - The Feeling

Feeling
2016-04-28 De Britse band The Feeling is inmiddels al vrij bekend. DE band begon als coverband en groeide uit tot een volwaardige band met eigen liedjes. Met het debuutalbum Twelve Stops And Home in 2006 veroverden ze de harten van het publiek, mede door de goede live optredens. ‘Sewn’ en ‘Fill My Little World’ werden plat gedraaid op de radio en ook het eerder uitgebrachte album Boy Cried Wolf (2013) hoorde bij de pareltjes. Nu zijn ze terug met het vijfde album The Feeling; live opgenomen in slechts een paar dagen. En zoals de titel laat doorschemeren: dit is wie ze echt zijn.

De openingstrack staat al direct symbool voor de rest van het album. ‘Wicked Heart’ zit vol emotie, maar laat de rocksound niet los. De stem van Dan Gillespie Sells komt goed uit de verf en laat horen wat een krachtig element hij is binen de muziek van de band. De woorden gaan recht door het hart, alsof ze vanuit zijn tenen komen. Single ‘Spiralling’ geeft meer invulling aan de verschillende instrumenten. Het donkere basritme legt een goede basis en de steeds terugkomende melodie en zorgt ervoor dat het nummer snel in je hoofd blijft hangen. Het eerste deel van het album is vrij emotioneel en heeft een wat donkere sfeer. Maar we horen ook nummers die meer teruggrijpen op de vrolijkheid van het debuutalbum.

‘Non Stop American’ is veel meer uptempo en laat een opgewekte gitaarmelodie het nummer ondersteunen. Hoewel de sterkste kanten van de zang misschien niet worden benut in deze track, is het zeker niet slecht. De opbouw van het lied is erg sterk, door steeds af te wisselen in het tempo. Hierdoor komt het laatste refrein erg goed tot zijn recht. Het beste nummer van het album is toch wel ‘Shadow Boxer’, een kalm nummer dat uiteindelijk uiteenspat in een mix van perfect op elkaar afgestemde instrumenten. Het feit dat het live is opgenomen, verrast de luisteraar nog meer. De zang is ijzersterk en het subtiele gebruik van de gitaar maakt het een voortreffelijke track.

The Feeling is nog lang niet klaar en dat is duidelijk te merken aan dit album. The Feeling bevat veel verschillende emoties en elke song heeft een eigen boodschap. De talenten van de band zijn nog meer bevestigd en dat is ook wel te merken aan de tracks die allemaal live zijn opgenomen. The Feeling is een erg kundige band waar we eigenlijk nooit genoeg van krijgen.
Recensent:Nadine Visser Artiest:The Feeling Label:Essential Music
Cover Susanne Alt - Saxify

Susanne Alt - SaxifyWanneer je voor het eerst kennismaakt met de Amsterdamse Susanne Alt , is...