RECENSIE: Nada Surf - You Know Who You Are

Nada
2016-05-02 You Know Who You Are…ja, dat weten we, en we weten ook wie jullie zijn, Nada Surf, en al heel lang. Waarschijnlijk zal deze band uit New York tot vervelens toe geassocieerd worden met ‘Popular’ van het debuutalbum High/Lown uit 1996. Inmiddels lopen ze al twintig jaar mee, ondanks aanvankelijke kritiek dat ze slechts een copycat van Weezer waren en tevens als one-hit wonder werden bestempeld.

De drie angry young men van weleer zijn gestaag doorgegaan met het maken van muziek, waarbij in de loop van de tijd de scherpe randjes werden vervangen door meer harmonieuze, mid-tempo liedjes. De band opereert low key , en tourt nog regelmatig in kleinere zalen voor de trouwe fans, zoals ze dit 7 april jongsleden in de Melkweg nog deden.

You Know Who You Are is het achtste studioalbum, en om maar met de deur in huis te vallen, het biedt niet veel nieuws. We horen overwegend lichtvoetige popgitaarliedjes, waarmee overigens niet gezegd is dat de uitvoering daarvan niet goed zou zijn. De songs zitten, met uitzondering van misser ‘Gold Sounds’ goed in elkaar, zowel vocaal met sterke backing vocals, als instrumentaal, niet in de laatste plaats door de inbreng van Dough Gullard, voormalig Guided by Voices gitarist. Toch zijn het de wat krachtiger ‘uptempo’ songs die er uitschieten en daarmee het album redden; opener ‘Cold To See Clear’, ‘New Bird’ en de titelsong.

Nada Surf weet wie ze zijn. En wat ze kunnen. Ze kunnen zeker wat, maar het is de vraag of ze er ook een nieuwe generatie mee raken.
Recensent:Michiel van den Dorpel Artiest:Nada Surf Label:City Slang
Cover Suuns - Hold / Still