RECENSIE: Eric Bibb - The Happiest Man In The World

Bibb
2016-07-01 Dat Eric Bibb, in de begin jaren vijftig geboren in New York, de muziek is ingerold mag een vanzelfsprekendheid heten. Want niet alleen zijn vader en oom, maar zowat hun complete vriendenkring leefde vroeger van de muziek, met Bob Dylan en de legendarische folk-muzikant Pete Seeger als meest toonaangevende voorbeelden. En hoewel Eric Bibb met zijn akoestische bluesmuziek een meer dan typisch Amerikaans roots-geluid produceert, zocht hij zijn thuisbasis vanaf eind jaren zestig in Europa. Eerst Parijs, maar de liefde bracht hem al snel in Scandinavië. En ondanks dat een donkere blues-muzikant in Finland een ietwat ongewoon beeld in ons naar boven brengt, voelt Bibb zich de gelukkigste man op deze wereld.

The Happiest Man In The World, Bibb windt er op zijn nieuwste plaat geen doekjes om en waarom zou hij ook. Hij ontmoette een Fins gezelschap (North Country Far) en er ontstond een zeldzame muzikale klik. De wens om samen een album op te nemen leidde Bibb naar de beroemde bassist Danny Thompson (zijn staat van dienst is oneindig lang), met wie hij eens op tour mocht. Thompson had zowaar oor voor dit bijzondere project, tot enorme vreugde van Bibb en zijn Finse vrienden. Het resultaat is een veertiental authentieke als Deltablues klinkende nummers, waar vooral het groovy samenspel tussen Bibb en Thompson de show steelt.

Het album trapt af met het titelnummer, een lofzang over de vrouw van Eric Bibb die hem dus de gelukkigste man op deze wereld maakt. Geen diepgaande tekst, maar een recht-toe-recht-aan eerlijke boodschap gegoten in een akoestisch laid-back jasje. De liefde is sowieso de grootste inspiratiebron voor Bibb, getuige nummers als ‘Born To Be Your Man’ en ‘King Size Bed’. Een ongecompliceerde verliefde blues-muzikant, Bibb steekt als het ware de draak met de oorspronkelijke klaagzang over armoede, liefdesleed en drank. Al schuwt hij zijn kwetsbare kant allerminst, zoals op het kwetsbare ‘Prison Of Time’ en ‘Wish I Could Hold You Now’.

De onthaastende manier van spelen, de zacht vriendelijke stem van Eric Bibb en de aanstekelijke melodietjes maken van The Happiest Man In The World een bijzonder fijne plaat. Het ideale album voor de bezitters van een veranda en een schommelstoel. Of dan in ieder geval de fantasierijke muzikale liefhebbers van dat beeld.
Recensent:Doron Ketelaars Artiest:Eric Bibb Label:Dixiefrog
Cover Donnerwetter - Pavlov Beauty Saloon

Donnerwetter - Pavlov Beauty Saloon Pavlov Beauty Saloon is de titel van het tweede album van Donnerwetter ,...