Vanaf de eerste tonen van de plaat is duidelijk dat Ziggy op Ziggy Marley ten opzichte van voorganger Fly Rasta weer meer terugkeert naar zijn roots. Ondanks de moderne elektronische elementen is het openingsnummer ‘Start It Up’ namelijk toch vooral een traditioneel reggaeliedje. Die lijn zet zich voort op de rest van de plaat, waarbij zo nu en dan een klein uitstapje wordt gemaakt naar de ska in ‘Ceceil’ en de soul in het bijna akoestische nummer ‘Heaven Can’t Take It’, waarbij Ziggy wordt bijgestaan door zijn broer Stephen. Dankzij de wat meer gewaagde uitstapjes vormen deze nummers de hoogtepunten van de plaat. Daarnaast springen ook ‘Weekend Long’, dat door de steeldrums erg zomers en opgewekt klinkt en het zeer soulvolle ‘I‘m Not Made Of Stone‘ dankzij de mooie blazerarrangementen, er uit. Die blazers weten ook het meer standaard reggaenummer ‘Butterflies’ op te fleuren.
De teksten van Ziggy gaan vooral over de problemen in de wereld, zoals oorlogen, honger, ongelijkheid, de macht van geld en onthechting door moderne technieken. Op de plaat draagt de zanger een aantal oplossingen voor deze problemen aan, zoals het tonen van respect en liefde en het in opstand komen tegen het machtsmisbruik. De meest creatieve oplossing wordt geschetst in ‘Marijuanaman’, waarin hij voorstelt om de invloedrijke politici en religieuze leiders op deze wereld af en toe een joint te laten roken.
Met Ziggy Marley heeft de Jamaicaanse artiest een oprechte, ongecompliceerde en zomerse plaat afgeleverd die wat rauwer en meer authentiek klinkt dan zijn voorganger. Of de terugkeer ook aanslaat bij het brede publiek is niet zeker, maar Ziggy heeft in ieder geval aan geloofwaardigheid en kracht gewonnen.
Gallowstreet - BattleplanAls je net als ondergetekende van kleins af aan achter mars- en showbands...
Donnerwetter - Pavlov Beauty Saloon Pavlov Beauty Saloon is de titel van het tweede album van Donnerwetter ,...