RECENSIE: Captain Cheese-Beard - Symphony For Auto Horns

CCB
2016-07-02 Zo’n tien jaar geleden begon de Brusselse band Captain Cheese-Beard als Frank Zappa tribute band en deed dat met redelijk wat succes. Nu moet je ook wel van goede huize komen als je je aan die geniale muzikant wil wagen. Getuige de bandnaam, tevens verwijzing naar Zappa’s goede vriend en eveneens eigenzinnig muzikant Captain Beefheart, hoeven we ook op hun debuutplaat Symphony For Auto-Horns niets minder te verwachten dan op Zappa geïnspireerde kunststukjes.

En inderdaad is het bij het beluisteren van de plaat overduidelijk waar deze band de mosterd vandaan haalt. Het begint al bij het openingsnummer ‘Avoid The Humanoid’ waarin een vrouwenstem een omroep bericht van Andromeda Tours volpraat en besluit met “for your own safety avoid the humanoid at any cost”. Dat de negenkoppige band uitstekende muzikanten zijn is eigenlijk vrij logisch als je aan dit soort complexe muziek begint. Want hoe kolderiek Zappa soms ook klonk, uiteindelijk maakte hij complexe en moeilijke nummers. Ook was hij een veeleisend artiest en omringde zich dan ook met de beste muzikanten. Captain Cheese-Beard laat horen ook met minder geen genoegen te nemen en de eigen composities blinken uit in creativiteit en vernuft.

Maar de band blijft wel heel erg trouw aan de Zappa blauwdruk en ondanks dat ze de nummers zelf geschreven hebben, laten ze weinig van zichzelf zien, zoals in ‘Tash And A Guitar’ wat typisch als hun grote held klinkt met een lage zangstem, grappige koortjes en een melige tekst. Een enkele keer laten ze dat wel los, bijvoorbeeld in ‘March Of The Fat Vegan Legion’ en op sommige jazzy momenten in het titelnummer ‘Symphony For Auto-Horns’, dat met negen minuten vol is gestopt met verschillende stukken en solo’s. Hierin laten ze horen fraaie muziek te kunnen brengen, zonder dichtbij hun inspiratiebron te moeten blijven, bijvoorbeeld in de lekkere ontspannen orgelpartij en gitaarsolo halverwege. Maar vooral het sluitstuk ‘Bureaucratic Lullaby’, met een grotere rol voor de zangeres, laat horen dat de band meer kan dan Zappa herkauwen.

Deze groep muzikanten is zonder meer een collectief met heel veel kwaliteiten en potentie, wat overduidelijk op deze LP te horen is. De nummers zijn verzorgd, strak gespeeld en staan bol van muzikaal stuntwerk ondanks de soms melige ondertoon, precies zoals Zappa het ook deed. Maar het zou leuk zijn als de band meer zichzelf wordt en laat zien dat het meer kan dan een tribute band zijn. Zappa addicten zullen toch een hoop plezier beleven aan dit album.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Captain Cheese-Beard Label:Suburban
Cover Compact Disk Dummies - Silver Souls

Compact Disk Dummies - Silver SoulsIn 2012 schopten Compact Disk Dummies het tot de finale van Humo’s Rock...