RECENSIE: Jick Munro & The Amazing Laserbeams - The Ark

Jick
2017-01-24 Het moet voor zo ongeveer iedere muzikant een droom zijn om ooit eens zelf op zijn of haar favoriete festival te mogen spelen. Het overkwam Jick Munro And The Laserbeams nadat zij de Nu Of Nooit Prijs wonnen waarmee automatisch een plaatsje op de programmering van Pinkpop 2015 werd veroverd. Het zou uitdraaien op een onvergetelijke ervaring voor de band. De mengeling van diverse rootsklanken zoals blues, country, Americana, folk en Tex-Mex bleek uitstekend in de smaak te vallen van de festivalbezoekers. Voor enkele tientallen minuten was Landgraaf in de ban van Jick en zijn handlangers en werd de draf- en renbaan al vroegtijdig tot pogo-proof verklaard. De combinatie van humor, enthousiasme en energie werkte aanstekelijk en daarmee ook sfeerverhogend. De band zou naar verluidt laat op de avond op een roze Pinkpopwolk en dronken van geluk het festival verlaten. Het kon niet anders of de volgende droom zou spoedig hierna eveneens verwezenlijkt worden. De zwaarbevochten gunfactor leidde er toe dat het afgelopen jaar een volledig album, met behulp van crowdfunding, in rap tempo kon worden opgenomen en zelfs worden uitgebracht.

Bij het opnemen van The Ark, want daar gaat het in dit geval over, is men gelukkig zo slim geweest om de vrijgekomen energie van de optredens te vangen en te gebruiken in de studio. Neem daarbij de passie en liefde waarmee de muziek is gemaakt en het plaatje lijkt al aardig compleet. Vooral ook omdat er alleraardigste, zelfgeschreven composities zijn gebruikt waarin de stem van zanger Niels prima tot zijn recht komt en waarin voor zijn muzikale kompanen genoeg ruimte overblijft om gepaste en gevoelige tonen uit bijvoorbeeld accordeon, mandolin, banjo of lapsteel te toveren. Met titels als ‘Bourbonista’ en ‘Drinking Song’ is het niet moeilijk te raden waar de inspiratie zoal vandaan komt: “We need our drinks cause without we cannot sing”, aldus Munro.

Het wiel hebben ze niet opnieuw uitgevonden, maar Jick Munro And The Amazing Laserbeams zijn er in geslaagd om met veel respect voor het verleden de Amerikaanse rootsmuziek een zeer verfrissende behandeling te laten ondergaan, waarmee de komende jaren nog veel onschuldige toehoorders in de Lage Landen en zeker ook daarbuiten, geïnfecteerd kunnen worden.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Jick Munro & The Amazing... Label:ARC
Cover Baroesjko - AOM

Baroesjko - AOMIn 2013 schreef ondergetekende een recensie over Circus Baroesjko van het...