RECENSIE: Nick Cave & the Bad Seeds - The Abattoir Blues Tour

Nick Cave live Abattoir
2007-02-05 De titel van deze dubbel-DVD dekt de lading eigenlijk niet helemaal. Op de tweede DVD staan namelijk opnamen die gemaakt werden tijdens de Nocturama-toernee in 2003. Maar goed, op de eerste DVD staan inderdaad opnamen van een concert uit de Abattoir Blues tour. De tweede DVD met naast de liveopnamen ook nog wat videoclips en 2 korte films zullen we dus maar als een extraatje beschouwen.

Na het verschijnen van het dubbelalbum Abattoir Blues / The Lyre Of Orpheus gingen Nick Cave And The Bad Seeds uitgebreid op tournee. Het concert dat op 11 november 2004 gegeven werd in de Londense Brixton Academy werd gefilmd voor deze DVD. Uit deze opnamen blijkt weer hoe goed Nick Cave en zijn mannen live zijn. De nummers van Abattoir Blues / The Lyre Of Orpheus, door velen beschouwd als het beste werk van de band tot nu toe, klinken in de meeste gevallen nog beter dan op CD. Met name de samenzang tussen Nick Cave en het vierkoppige achtergrondkoortje komt live zeer goed uit de verf. Dit koortje geeft ook de oude nummers ‘The Ship Song’ en ‘Stagger Lee’ duidelijk een extra dimensie.

Met de kwaliteit van muziek op deze DVD zit het dus wel goed en het concert is bovendien mooi in beeld gebracht. Een duidelijk minpunt is echter de tracklisting. Abattoir Blues Tour opent met 10 nummers van het dubbelalum Abattoir Blues / The Lyre Of Orpheus (dat in totaal 17 track bevat) en daarna volgen slechts 4 oudere nummers. Toegegeven, de DVD heet Abattoir Blues Tour, dus het is logisch dat de nadruk ligt op het werk afkomstig van Abattoir Blues / The Lyre Of Orpheus, maar dit is toch wel een beetje veel van het goede, zeker omdat de nieuwe nummers dus ook nog eens allemaal achter elkaar staan.

Op de tweede DVD staat zoals gezegd een registratie van een concert uit de Nocturama-toernee en wel dat van 7 juni 2003 in de Londense Hammersmith Apollo. Deze registratie bestaat uit 7 nummers en hier is de verdeling tussen oude en nieuwe nummers een stuk beter. Naast 2 nummers van de toen net verschenen CD Nocturama horen we ook bijvoorbeeld het van Your Funeral, My Trial afkomstige ‘Sad Waters’ en ‘Wild World’, naar eigen zeggen één van de eerste nummers die Nick Cave ooit schreef.

Zoals gezegd staan er op deze DVD dus ook nog 2 korte films en wat videoclips, waarvan vooral de 15 minuten durende clip van ‘Babe I’m On Fire’ zeer de moeite waard is. In deze clip worden veel van de verschillende soorten mensen die die in het nummer voorbij komen op nogal grappige wijze uitgebeeld.

Al met al is Abattoir Blues Tour zeer interessant voor alle fans van Nick Cave And The Bad Seeds. Voor anderen is deze DVD, door de tracklisting van de eerste schijf, misschien wat minder interessant. Zij doen er wellicht beter aan om de in 2003 verschenen DVD God Is In The House te kopen. Hierop staat een registratie van een concert uit de toernee behorende bij het album No More Shall We Part, met ook veel oudere nummers.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Nick Cave & the Bad Seeds Label:Mute Records
DOAx2 cover

XBOX 360 - Dead Or Alive - Xtreme 2Toen Dead or Alive luttele jaren geleden werd geintroduceerd leek het 'het...