RECENSIE: Big Deal - Say Yes

Big Deal
2016-09-29 De Engelse band Big Deal begon als een zelf gefinancierd project. Voor hun eerste album moest het duo al het geld bij elkaar schrapen wat ze konden vinden. Het lukte om in 2011 een debuutplaat, genaamd Lights Out uit te brengen. Toch wel een big deal. Vijf jaar later ligt hun derde album Say Yes in de schappen. In de tussentijd veranderde de samenstelling van de band, brak het collectief met hun label en moest er omgegaan worden met verbroken liefdesrelaties. Deze worstelingen hebben hun invloed uitgeoefend op de muziek, zo hebben Alice Costelloe en Kacey Underwood getracht om het negatieve om te zetten in een positief geluid. Is het derde album van Big Deal ook iets om ‘ja’ tegen te zeggen?

Opvallend is het rauwe en directe randje dat Say Yes bevat. ‘Veronica’ laat bijvoorbeeld horen hoe om te gaan met een gebroken hart. Een thema wat tot in den treure is gebruikt in tal van nummers, maar het blijft een sterk en doeltreffen thema. Zo weten de twee Britten het hier ook voortreffelijk in te pakken met een sterke muzikale omlijsting. Het nummer bevat pakkende lyrics die mooi en pijnlijk tegelijk zijn, inclusief denderende climax. ”You get the best of it all.” Hoewel een break-up pijnlijk kan zijn, kan er ook iets moois uit komen. En dat lijkt op dit derde album een terugkerend thema te zijn en tevens iets wat terugslaat op de band zelf.

De vocalen worden zowel door Costelloe als Underwood verzorgd. De zang van Costelloe lijkt soms als twee druppels water op die van Karen O (zangeres van Yeah Yeah Yeahs), op ‘V.I.T.R.I.O.L’ bijvoorbeeld is die vergelijking sterk aanwezig. Andere keren doet het duo denken aan een ander Brits tweetal, namelijk Blood Red Shoes. Dezelfde stevigheid is terug te horen in de muziek, met name in het drumwerk. In zijn totaliteit gaat Big Deal toch iets minder hard te werk. Krachtig, maar beheerst. Zo is ‘Still My Dream’ een wegdroomliedje na het ruigere ‘Kitty Pride’.

Big Deal werkt gestaag toe naar het einde van het album. Ondanks de soms neerslachtige ondertoon van de teksten straalt er een bepaald optimisme doorheen. Zo is Say Yes een mooi album geworden met een krachtige boodschap. Je kan vol overtuiging ‘ja’ zeggen tegen dit album.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Big Deal Label:Fat Cat
Cover Mitski - Puberty 2

Mitski - Pubery 2 Mitski brak twee jaar geleden ineens hard door toen haar debuut massaal...