RECENSIE: Four By Fate - Relentless

FBF
2016-09-12 Het lot bracht de leden van Four By Fate samen, vandaar de naam van de band, maar het had nogal wat voeten in aarde voordat uiteindelijk de debuutplaat Relentless af was. De band kende verschillende wisselingen voordat er begonnen werd met opnemen en tijdens die opnamen overleed ook nog eens drummer AJ Pero. Hij had zo’n zes nummers ingespeeld en uiteindelijk maakte ex-Skid Row drummer Rob Affuso de opnamen af. Dit deed hij samen met Tod Howarth, John Regan en Patrick James Gasperini. Hieraan wordt zomaar even het label “supergroep” gehangen, maar dit is wat te enthousiast. De mannen zijn misschien geen onbekenden in de muziekwereld en stonden met veel grote artiesten op het podium, maar het zijn nu ook geen aansprekende namen die bij het grote publiek bekend zijn.

Dat de band bestaat uit ervaren muzikanten is overduidelijk, getuige ook de overtuigende manier waarop ze te werk gaan. Geïnspireerd door de hardrock uit de jaren tachtig worden er een tiental stevige nummers op de luisteraar afgevuurd, zoals in ‘Moonshine’ waarin een paar dikke riffs en scheurende solo’s gespeeld worden. Howarth heeft een sterke stem die goed overeind blijft in al dat geweld. Tussen de eigen nummers staan ook een aantal covers waaronder John Waite’s ‘These Times Are Hard For Lovers’, waar Regan en Howarth in de jaren tachtig nog mee op het podium stonden.

Naast het stevige werk zijn ook een aantal powerballads te vinden, zoals ‘It’s Over Now’ en ‘Don’t Know’, die het gebruikelijke recept van een rockballad volgen. De band is er namelijk niet op uit om veel toe te voegen aan de platgetreden paden binnen het genre. En zo bekruipt je keer op keer het gevoel een nummer al eens eerder gehoord te hebben. ‘Levee Breach’, met een fijne riff aan het begin, klinkt bijvoorbeeld wel erg herkenbaar. Veel wordt gecompenseerd door overduidelijk spelplezier, maar het lijkt erop dat ze verder weinig andere bedoelingen of ambities hebben met de plaat.

Relentless is een langspeler zonder pretenties, die een groep vrienden waarschijnlijk met een grote grijns hebben ingespeeld. Daarbij zijn alle ingrediënten afgevinkt: harde riffs, scheurende solo’s, drums als mokerslagen en vocalen met sterke uithalen. Uiteindelijk is het ruim een half uur lang ongecompliceerde en compromisloze kwaliteitsrock waarop je naar hartenlust op je luchtgitaar mee kunt doen, niets meer maar ook niet minder. En daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Four By Fate Label:Amazing Music
Kwante

Kwante Hippe - Wat As Alles Lök?Je moet als ‘Hollander’ echt even moeite doen om de muziek van het Limburgse...