RECENSIE: Curtis Eller`s American Circus - How To Make It In Hollywood

Eller
2016-11-20 Een banjospeler als frontman van een band. Dat hoor je niet vaak. Curtis Eller is al sinds 2000 actief met zijn muziek. Onder de noemer Curtis Eller’s American Circus presenteert de muzikant zijn zesde album; How To Make It In Hollywood. De plaat omvat een vrolijke verzameling liedjes die geworteld zijn in de oude jazz, rock ’n roll en showmuziek.

Het is een project dat gelijk doet denken aan de soundtrack van Boardwalk Empire. Opener ‘Old Time Religion’, niet te verwarren met de oude gospelklassieker, voelt ook als de opener van een avond gevuld met Burleske. ”Old time religion was never good enough for me” zingt Eller vlak voordat de muziek in een orgelsolo vervalt dat zo van Booker T afkomstig had kunnen zijn. Het enthousiaste banjospel en de gospelinvloeden met de achtergrondzangeres doen allen juist weer denken aan een eerbetoon aan het begin van de blues en soul.

Curtis Eller zingt over Elvis Presley, Richard Nixon en de voorbije tijden. Het voelt vooral muzikaal als een eerbetoon aan het begin van de rock ’n roll. Doordat er een showlaagje over de muziek gelegd wordt heeftHow To Make It In Hollywoodtoch een eigen karakter. Heerlijke orgelsolo’s, swingende gospelrefreinen en de opzwepende stem van Eller maken de plaat geslaagd. Niet alle momenten zijn even sterk, tijdens ‘Battlefield Amputation' overschreeuwen de muzikanten zichzelf bijvoorbeeld. Maar dat vergeet je gemakkelijk tijdens de rest van de plaat. Dit vrolijke eerbetoon draait gemakkelijk weg. Ongetwijfeld is het nog leuker om het gezelschap een feestje te zien bouwen. Groot zal Curtis Eller nooit worden, een makkelijk beluisterbare aanvulling ter verhoging van de feestvreugde zeker wel. Dat doet hij namelijk heel goed op How To Make It In Hollywood.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Curtis Eller`s American Circus Label:Sonic Rendezvous
Cover Shane Alexander - Bliss

Shane Alexander - Bliss Shane Alexander is een Amerikaanse singer-songwriter. De zanger heeft een...