RECENSIE: Insomnium - Winter`s Gate

Insomnium
2016-10-28 In deze tijd waarin we de muziek vluchtig en vaak in kleine brokjes tot ons nemen, wordt er nog zelden naar een heel album geluisterd. Bij een conceptalbum is het vaak al lastig om er songs uit te pikken, omdat het verband dan vaak zoek is. Insomnium maakt het de luisteraar in dat opzicht nog een stapje moeilijker door een heel album te verpakken in slechts één song. Nu wordt de luisteraar gedwongen om het album in zijn geheel te beluisteren. Zeker, het is vaker gedaan, ook in de metalwereld. Denk maar aan Edge Of Sanity, dat in 1996 al haar album Crimson in een veertig minuten durende song verpakte. Laat nu net zanger/gitarist van die ter ziele gegane band, Dan Swanö, de mastering en de mix van dit ambitieuze project tot in de puntjes verzorgd hebben.

Het zevende album van Insomnium is gebaseerd op een boek dat zanger bassist Niilo Sevänen tien jaar geleden al schreef en een mythisch verhaal bevat over Vikingen die op zoek zijn naar een nog onbekend eiland in de noordelijke zeeën terwijl de winter met rasse schreden nadert. Niilo Sevänen heeft met dit korte verhaal zelfs een paar leuke prijzen gewonnen. Genoeg redenen om er een stuk mooie muziek bij te schrijven, en mooi is het wat de vier Finnen ons voorschotelen. Het is ook wat we kennen van de band, mooie gedragen en fraai opgebouwde muziek in de stijl van Opeth en Amorphis. Sfeervol gitaarwerk, rustige akoestische passages, gedragen pianostukken, een prettige grunt, koren, stukjes cleane zang, spannende vertellingen. Kortom alles wat melodieuze (death)metal zo ontzettend mooi maakt is op deze plaat aanwezig. Omdat Insomnium een van de betere bands is in het genre en zoals altijd weer briljant uit de hoek komt is Winter’s Gate een plaat om je vingers bij af te likken. Eigenlijk kun je stellen dat Insomnium een beetje in het gat duikt dat Opeth de laatste albums heeft laten liggen. Voor liefhebbers van het oude werk van die band is Insomnium een band die zeker even gecheckt moet worden. Voor dit gedurfde album verdienen ze sowieso alle lof. Dat heet “nek uitsteken” en dat dient beloond te worden met een extra ster!

Het mooist is natuurlijk om, terwijl je de muziek beluistert, ook het boekje er bij te lezen. Bij dit album zit dit boekje (in het Engels) dan ook geleverd, bij de duurste versies zelfs in het Fins, Engels en Duits.
Recensent:Jan Didden Artiest:Insomnium Label:Century Media
Cover Todd Tobias - Gila Man

Todd Tobias - Gila ManWas zijn vorige plaat, Tristes Tropiques , al mysterieus, nu gooit Todd...