RECENSIE: Daniel Meade & The Flying Mules - Let Me Off At The Bottom

Meade
2016-10-19 Het is een wat vreemde ontdekking wanneer de luisteraar kennismaakt met de rockabilly en honkytonk muziek van Daniel Meade, maar deze man heeft zijn wortels toch echt in Schotland liggen. Nu is dat niet eens een hele vreemde eend in de bijt in deze wereld (Meade mocht al eens opdraven als voorprogramma van zijn populaire folk-landgenoten The Proclaimers), maar de muziek van deze Schot is zó doordrenkt met Amerikaanse rootsmuziek, dat de link met Europa in eerste instantie ver te zoeken is. Dat Daniel Meade zijn vak echter goed verstaat, bewijzen samenwerkingen met populaire (en Amerikaanse) genregenoten Pokey LaFarge en Sturgill Simpson. Na twee in eigen beheer uitgegeven solo albums, is het voor Meade nu tijd voor een officieel album dat hij opnam met zijn eigen band The Flying Mules. Let Me Off At The Bottom is de titel van een hoogst interessant en amusante plaat.

Vanaf de eerste tonen worden we als het ware met een tijdmachine teruggeschoten naar de tijden van de onvervalste boogiewoogie en de rockabilly. ‘Back To Hell’ is aanstekelijk, melodieus en bijzonder muzikaal gearrangeerd. ‘There’s a Headstone Where Her Heart Used To Be’, een ware punch in the face van de harteloze vrouwelijke medemens, en ‘Ghosts and Crocodiles’ houden die energieke ingezette lijn buitengewoon stevig vast. Bandleider Daniel Meade componeerde alle liedjes zelf en weet, naast zijn folk-achtige gitaargeluid, zijn talent voor pianospel eveneens uitstekend te etaleren. Dat hij echter meer in het vat heeft dan de recht-toe-recht-aan feestelijke rockabilly, horen we verderop op de plaat.

Zijn bezoek enkele jaren geleden aan Nashville heeft hem namelijk hoorbaar geen windeieren gelegd. De invloed van genrekoning Hank Williams horen we bijvoorbeeld in Meade’s tranentrekkende countryballades als ‘He Should’ve Been Mine’, ‘Poison Dart’ en ‘Leave Me To Bleed’. Songs waarbij het onvermijdelijke gebroken hart veelal centraal staat, vertolkt met precies de juiste dosis ellende zoals we dat gewend zijn vanuit de countrywereld. De nummers vormen een prettige tegenhanger van de uptempo rockabilly en houden de plaat voortdurend in perfecte balans.

Dat laatste is misschien wel dé kracht van Let Me Off At The Bottom. Het maakt van Daniel Meade een veelzijdig en begenadigd songwriter. De Schot solliciteert met dit album serieus naar een plek in de eredivisie van de retro rootsmuziek. Wat ons betreft is hij aangenomen.
Recensent:Doron Ketelaars Artiest:Daniel Meade & The Flying Mules Label:Lucky Dice Music
Cover Mykki Blanco - Mykki

Mykki Blanco - Mykki Mykki Blanco is zo’n artiest die graag op de proef stelt wat een genre...