RECENSIE: Wild Beasts - Boy King

Wild Beasts
2016-11-24 Op hun vijfde album doet het Engelse collectief Wild Beasts hun naam eer aan. Het viertal klinkt namelijk wilder dan ooit. Op Boy King onderzoekt de band uit Kendal menselijke driften zoals seks. Het geluid van de band ondergaat daarbij een gedaanteverwisseling. Geen ingenieuze arrangementen en melodieën meer, maar een meer agressieve aanpak.

‘Tough Guy’ klinkt rauw en schuurt er lustig op los. Deze ruwe aanpak wrijft met het indrukwekkende stembereik van zanger Hayden Thorpe. Dit zorgt voor een interessante tegenstelling. Doordat de muziek een stuk directer is dan op voorgaand werk, is het spanningsveld wat minder nadrukkelijk aanwezig. De vele laagjes die je op de voorgaande album aantrof zijn gereduceerd. Daardoor klinkt het allemaal wat forser en brutaler. ‘Alpha Female’ eindigt ook op deze forse toon, waarbij de schurende synthesizers Thorpes zang bijna verzwelgen. Ook ‘Get My Bang’ heeft zijn voeten stevig in de aarde.

Je zou kunnen stellen dat de band minder inventief klinkt dan voorheen, maar het laten varen van hun oude geluid houdt ook het inslaan van een nieuwe richting in. De pure schoonheid is in mindere mate aanwezig, maar de nieuwe aanpak werkt ook verfrissend. En laten we wel wezen, Thorpe’s magistrale zang levert wederom veel fraaie moment op.

‘Celestial Creatures’ komt het dichtst bij het oude werk van het viertal, maar ergens is het jammer om constant te verwijzen naar dat oude werk. Wat Wild Beasts hier namelijk bewijst is dat het na deze koerswijziging nog steeds uitermate boeiend is. Neem ‘He The Collosus’ en ‘Eat Your Heart Out Adonis’, waarbij het gas volledig wordt opengedraaid en het zogenaamde beest uit zijn kooi mag. Toch is het niet alleen maar agressiviteit wat de klok slaat. Met ‘Dreamliner’ laat Wild Beasts het album zachtjes uitdoven.

Boy King is een album waar je eens flink je tanden in kunt zetten. Of de band daadwerkelijk van gedaante is verwisseld zal moeten blijken op hun volgende album, maar het voorlopige masker dat ze hier hebben opgezet misstaat ze in ieder geval niet.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Wild Beasts Label:Domino Records
Cover Las Kellies - Friends & Lovers

Las Kellies - Friends & LoversHoeveel postpunkgirlbands zouden er uit Argentinië komen? Waarschijnlijk maar...