RECENSIE: Novatia - Reflection Of Thoughts

Novatia
2016-11-28 NOVATIA is een Nederlandse muzikale formatie die nog vrij nieuw is in het circuit. In september 2015 hebben ze hun eerste EP uitgebracht met de naam Remind You Of Yourself. Nu ruim een jaar later komen ze met hun nieuwste EP Reflection Of Thoughts.

De naam NOVATIA komt van het Latijnse woord ‘novate’ wat betekend dat je iets ouds vervangt door iets nieuws en beters. De band omschrijft hun eigen muziek als jazz, funk met een vleugje pop. Deze omschrijving is inderdaad de beste omschrijving voor de band en door deze mix krijgt het een apart rock ‘n’ roll gevoeld. Ondanks dat de EP maar bestaat uit vijf nummers zijn die tracks erg fijn om te beluisteren omdat je naar een persoonlijk verhaal van iemand luistert.

De EP neemt je mee door het perspectief van iemands leven. Het openingsnummer ‘Flowing Thoughts’ geeft aan dat de gedachten van dit fictieve personage alle kanten op gaan. Het nummer heeft ook een zweverige melodie wat past bij het woord flowing. Niet te zwaar met de focus op de stem waar kracht bij wordt gezet door middel van een goed bedachte gitaarloop.
‘Underway’ heeft een meer jazzy sound dat wordt gecreëerd door het drumritme. In deze track maakt de hoofdpersoon duidelijk dat hij altijd onderweg is en daardoor veel dingen mist. Verderop in het nummer wordt het jazzgeluid omgeruild voor een wat duisterder geluid door een piano de overmacht te laten hebben en daar een mysterieuze melodie uit te laten komen.

De band weet hoe je muziek moet maken. Het is persoonlijk en de nummers passen goed bij de boodschap die ze over willen brengen. Zo is ‘I’ll Wait’ een nummer met een verdrietige boodschap en daar wordt dan de muziek op aangepast. Op zich wel logisch om te doen maar deze jongens weten de muziek zo te strippen tot de kern dat alleen het hoognodige overblijft.
Als ze op deze manier doorgaan met de muziek die ze maken dan kan het best zijn dat ze een aanhang krijgen doordat ze zich muzikaal zo inzetten om de muziek zo persoonlijk te maken en op die manier een connectie te hebben met het publiek.
Recensent:Ilse Croese Artiest:Novatia Label:Eigen Beheer
Cover The Hunna - 100

The Hunna - 100De laatste tijd is er ineens een band waarvan je heel wat hoort. Dat is The...