RECENSIE: Ivan Waters - Out Of Control

Ivan Waters
2017-01-16 Al op zijn vijftiende verliet Ivan Waters zijn ouderlijk huis in Australië om er te gaan rondreizen en jaren later verliet hij zelfs zijn vaderland om uiteindelijk in Amsterdam neer te strijken. Ongetwijfeld moet dit vele reizen hem veel inspiratie hebben opgeleverd voor zijn muziek. Geheel analoog nam hij Out Of Control op, een nostalgisch klinkende plaat met een negental eerlijke liedjes.

De eerste paar liedjes zijn rustige tracks met een folky karakter, zoals ‘In The Middle’. Het zijn vriendelijke nummers met een zonnig karakter, maar daarna wordt het pas echt interessant. Bijvoorbeeld in ‘Shot Of Comfort’ met een lekker groovy drum intro. Dit wordt gevolgd door ‘Swimming Away’ en ondanks dat hij zegt geïnspireerd te zijn door artiesten als Cat Stevens en Stevie Wonder, hoor je toch vooral een minder hese Paul Weller terug. Zo ook in ‘Wasteful People’ waarin een fraai vraag en antwoord spel tussen gitaar en zang te horen is.

Een andere inspiratiebron van Waters is Pink Floyd, misschien wel door zijn achternaam? Dit is niet direct duidelijk maar als je goed luistert hoor je inderdaad licht psychedelische invloeden. Mede door de analoge manier van opnamen en de wijze waarop geprobeerd is de live klank op plaat te vatten, heeft de muziek een prettige authentieke klank. Het geeft de rustige passages iets onbevangens en hier en daar een zomers gevoel, zoals het fraaie ‘Wanderers’. Misschien komen zijn Australische roots hier wel wat naar voren.

Uiteindelijk is Out Of Control een aangename langspeler die het niet moet hebben van briljante vondsten of muzikaal geweld, maar juist in de subtiliteit en de eerlijkheid van de muziek. Wel zou Waters hier en daar nog wat meer het avontuur kunnen zoeken, zoals hij dat al reizend ook deed, zodat hij niet het gevaar loopt de luisteraar te verliezen. Zo lang hij daarmee maar niet dat onbevangen karakter kwijt raakt wat deze plaat nu juist zo leuk maakt.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Ivan Waters Label:It\'s All Happening
Cover I Wear* Experiment - Patience

I Wear* Experiment - PatienceIn thuisland Estland werd dit trio afgelopen zomer verkozen als een van de...