RECENSIE: Public Access TV - Never Enough

PAT
2017-01-09 New York City is op muziekgebied altijd The City Of Cool geweest. Van de avant-gardistische jaren zestig met The Velvet Underground, de punkrockexplosie rondom CBGB’s en Max’s Kansas City in de jaren zeventig, tot de doorbraak van de hiphop begin jaren tachtig. En in de jaren ’00 was The Strokes even de coolste band ter wereld. De jonge honden van Public Access TV worden tot hun ongenoegen in vrijwel elke recensie vergeleken met The Strokes. Het moet toch mogelijk zijn om een recensie te schrijven zonder de naam van The Strokes te laten vallen?

Let’s go! John Eatherly (leadvocal en gitaar), Xan Aird (leadgitaar, vocals), Max Peebles (bas en vocals) en Pete Star (drums en vocals) vormen sinds 2014 Public Access TV. Met voorprogramma’s op hun naam voor Weezer, Gang Of Four, Palm Violets en The Strokes (sorry) en twee EP’s en twee singles op zak, is het nu tijd voor hun debuutalbum: Never Enough. De plaat telt twaalf tracks en staat vol met songs die laveren tussen powerpop en rock & roll. Als er al een naam boven komt drijven waar hun sound aan doet denken, dan is dat die van The Nerves. Misschien niet een naam waarbij meteen een belletje gaat rinkelen, maar dit powerpoptrio uit de jaren zeventig was wel verantwoordelijk voor wereldhits van Blondie (‘Hanging On The Telephone’) en Paul Young (‘Come back And Stay’). Net als bij The Nerves (en hun bekendere vakbroeders in het powerpopgenre zoals The Knack en The Romantics) ontbreekt het Public Acces TV niet aan talent voor het schrijven van aanstekelijke, springerige popliedjes. De songs krijgen genoeg rauwheid mee om niet in zoetsappigheid te vervallen.

Die combinatie werkt. Het album opent voortvarend met het up-tempo ‘In Our Blood’. Voor het prijsnummer van de plaat, ‘Evil Twin’, lijkt de term powerpop uitgevonden: een onvergetelijke melodie, catchy riffs en een grote meezingfactor. ‘Summertime’ lijkt uit de pen van Marc Bolan gevloeid, maar bevat ook stijlelementen van The Velvet Underground. In ‘End Of An Era’ lijken de heren zich even zorgen te maken over het huidige muziekklimaat: ”The kids don’t like rock & roll anymore”. Maar dat is gelukkig van korte duur: “As long as we keep dancing all night baby, we might keep it together, turn it up, turn it up”. ‘Careful’ is een onvervalste tearjerker (met ooh’s en aah’s!). Na veertig minuten
Recensent:Bart Slaats Artiest:Public Access TV Label:Bertus
Cover Tanya Tagaq - Retribution

Tanya Tagaq - Retribution Tanya Tagaq is een zangeres uit Nunavut, een autonome regio in het...

Edensong - Years In The Garden Of Years Progrock is een muziekstijl voor fijnproevers door fijnproevers, althans naar...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT