RECENSIE: Joseph Arthur - The Family

JosephA
2017-01-16 Joseph Arthur is een drukbezet man. The Family, Arthurs vijftiende studioalbum in totaal, is ook alweer zijn tiende(!) album sinds 2010. Hierbij zitten albums van de bands Fistful Of Mercy (met ‘zoon van’ Dhani Harrisson en Ben Harper) en RNDM (met Jeff Ament van Pearl Jam) maar vooral heel veel solomateriaal. Des te indrukwekkender is het feit dat hij op het merendeel van deze albums alle instrumentatie inclusief de productie en zelfs het art design voor zijn rekening neemt. Ook prettig om te weten is dat van deze tien recente albums The Family één van de beste is en misschien zelfs wel zijn beste sinds het grote succesalbum Our Shadows Will Remain uit 2004.

Groot positief punt van dit nieuwe album is de focus die Arthur hier tentoonstelt. Vaak een hekel punt aan zijn muziek is dat de hoeveelheid albums die hij de wereld ingooit ook vaak de indruk wekken in een zo rap mogelijk tempo opgenomen te zijn. The Family ontvouwt zich op bijna tegenovergestelde wijze. Een onlangs aangeschafte piano, naar eigen zeggen de grote inspiratiebron voor dit nieuwe album, dwingt Arthur anders over de nummers na te denken. Zijn geliefde reverbpedaal wordt spaarzaam gebruikt op dit nieuwe album waardoor er meer aandacht ontstaat voor de teksten en melodieën, wat nummers als ‘You Keep Hanging On’ en ‘Hold On Jerry’ oplevert. Nummers die de kern raken van Arthurs experimentele folkrock.

In elk van de nummers op The Family blijf je de kern van deze nummers voelen. Als bij ‘Wishing Well’ of ‘Daddy, The War Machine’ de experimentatiedrang van Arthur weer de kop opsteekt gaat het duidelijk om het verrijken van het geluid. Het is die uitdaging van een nieuwe bron, gedragen door een nieuwe manier van schrijven die Arthur de inspiratie heeft gegeven om zijn lange carrière een schop onder de kont te geven. The Family is op zichzelf al indrukwekkend genoeg, maar wetende dat de Amerikaan zijn stijl na tien albums in zes jaar zo heeft weten te renoveren geeft het album een glanslaag mee. Er zijn weinig artiesten zo onafhankelijk als Joseph Arthur en daar zijn goede redenen voor. Een prachtig album van een workaholic die zijn gelijke niet kent.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Joseph Arthur Label:Pias
Cover The Gloaming - II

The Gloaming - IIDe vijf Ierse heren van The Gloaming leken in 2014 uit het niets te komen....