RECENSIE: Little Steve & The Big Beat - Another Man

Little Steve
2017-01-13 Het debuutalbum van Little Steve & The Big Beat heeft een vrij simpel concept: gierende saxofoons, sterke vocalen en vurig gitaarspel. Wie wil dat nou niet? Op Another Man horen we Martijn van Toor (tenor sax), Evert Hoedt (bariton sax), Bird Stevens (basgitaar) en Jody van Ooijen (drums). Die laatste heeft de prijs voor beste bluesdrummer gewonnen in 2015. De heren speelde in 2015 als support act voor Mike Morgan door de Benelux. Little Steve, of Steven van der Nat is de frontman en tevens gitarist van het geheel.

De rhythm en blues van de heren is overgoten met soulsausje en dat is vooral te horen aan de saxofonisten. Neem ‘Just One More Time’, een track die erg herkenbaar overkomt. Door Evert en Martijn gaat het swingen alsof ze bezeten zijn. Voeg daar een zwoel, twangy gitaargeluid aan toe dat soepeltjes door de muziek danst en je krijgt een energieke track waar je u tegen zegt. Je gaat er geheid van dansen, want het zit vol big beats. Je zou bijna vergeten dat de muziek zelf niet bijster origineel is, neem titeltrack ‘Another Man’ daar hoor je van tevoren al wat er gaat gebeuren. Wat voorspelbaar, toch aangenaam om naar te luisteren.

Het debuutalbum van Little Steve & The Big Beat is vooral een feest om naar te luisteren. Er zit aardig wat diversiteit in, zo is ‘Change My Ways’ lekker uptempo en weet ‘Yes You Can’ de jazzkant van de groep naar voren te halen. De productie is passend en geeft de plaat het gevoel van urgentie. Hier kan je jezelf best in verliezen en het blijft een goed aantal luisterbeurten goed. Laten we er vanuit gaan dat Little Steve & The Big Beat er niet lang over doet om een volgend werk uit te brengen. Misschien de volgende keer met iets meer eigen sound, want dat zou ze enorm helpen.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Little Steve & The Big Beat Label:Continental Record Services
Cover Newmoon - Space

Newmoon - SpaceZe kenden elkaar van het skatepark, maar uiteindelijk vormden ze een band....