RECENSIE: AJ Plug - Chew Chew Chew

AJ PLug
2017-01-11 Zangeres AJ Plug wordt reeds geprezen door Johan Derksen en reist begin januari het land rond. Helemaal nieuw is deze Nederlandse dame niet. In 2014 schopte debuutalbum Let Go Or Be Dragged het tot de top 5 beste blues cd’s van het jaar bij Arrow Classic Rock. Opvolger Chew, Chew, Chew lijkt alles in zich te hebben om AJ Plug definitief op de kaart te zetten.

De zangeres heeft een krachtige rockstem. AJ Plug kan heerlijk uithalen, maar doet dit slechts enkele momenten. Haar emotie klinkt door het rockgeluid duidelijk door de muziek heen. De zangeres doet aan Beth Hart denken. Niet in de laatste plaats door de energieke begeleiding. Het is bijvoorbeeld heerlijk zoals de gitaar jankend ‘Going Under’ opent. De snelle uithaal van AJ Plug, die hier aan Aerosmith doet denken, sluit daar vervolgens mooi op aan.

Dit rockgeluid wordt aangevuld met enkele echte bluesnummers. De spreekwoordelijke kersen op de taart. ‘Free At Last’ is een voortreffelijk boogieritme. Inclusief mondharmonica. Plug opent slechts met de elektrische gitaar, maar je voelt het swingende ritme al aankomen. Dat barst na enkele seconden los, waarbij de mondharmonica en de gitaar de hoofdrol opeisen. Als afsluiter speelt Plug een klassiek deltablues. ‘Drown In My Sorrow’ is qua opname niet van dezelfde kwaliteit als de rest. Het is juist dit wat rauwere gevoel dat het nummer extra beleving geeft. Fantastisch zoals je door de subtiele begeleiding hoort wat voor stem deze powerdame heeft.

Hoewel Nederland over genoeg bluesbands beschikt, zijn de blueszangeressen schaars verdeeld. Na Barrelhouse is er niemand groot genoeg om een vast publiek te hebben. AJ Plug heeft alles in haar om dé Nederlandse blueschick te worden. Chew, Chew, Chew bezorgt Plug ongetwijfeld een succesvol begin van het nieuwe jaar. Na de clubtournee lonken waarschijnlijk festivals als Zwarte Cross, Moulin Blues en de Rhythm ’n Bluesnight.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:AJ Plug Label:Eigen Beheer
Cover Sneaks - Gymnastics

Sneaks - GymnasticsMaximaal resultaat met minimale middelen. Dat is wat Sneaks presteert op...